A honi légvédelem földi telepítésű eszközei

Veszteségek
keyboard_arrow_down

A légvédelem feladata

A budapesti “Szikla Központ” a légvédelem irányító centruma 1944. (MNM)

A légvédelem - szakkifejezéssel élve - oltalmazta a védelmére bízott objektumokat, településeket. Ebben a harctevékenységében az oltalmazás feladatai között a legfontosabb természetesen

  • a támadó repülőgépek megsemmisítése
  • az ellenség tevékenységének akadályozása
  • illetve az ellenséges gépek eltérítése eredeti feladatuk végrehajtásától

Az első nappali, amerikai bombatámadást követő napon, 1944. április 4-én a német légierő főparancsnoksága Cuno Heribert Fütterer altábornagy budapesti német légügyi attasén keresztül saját irányítása alá helyezte a magyar légierőt és légvédelmi tüzérséget.

A honi légvédelem teljes rendszerével – vadászrepülők, légvédelmi tüzérség, rádiófelderítő alakulatok stb. – hadműveleti felső szinten német vezetés alá került, integrálódott a német légvédelmi rendszerbe.

A német légvédelmi- és légi irányítás regionális harcálláspontja Bécs közelében települt. Közvetlen kapcsolata volt a magyar légvédelem központi harcálláspontjával, a budapesti Szikla Központtal, amelynek a Kis-Gellért-hegy sziklái alá 25- 30 méter mélyen épített objektum volt a lelke. Ide futott be minden felderítési és hadműveleti információ és az irányítás is innen történt.

Mindez praktikusan azt jelentette, hogy a Magyarország légtér védelméért felelős honi légvédelem, az állandó telepítésű légvédelmi tüzérség és a honi vadászrepülő kötelékek összehangolt tevékenységet folytattak a légvédelemben, különös tekintettel a fővárosra. Az együttműködés kiterjedt az ország ellen támadó bombázó kötelékek távol felderítésére, a légvédelem riasztásának és a lakosság értesítésének rendszerére, valamint az összehangolt elhárító tevékenységre.

Az együttműködés – főleg az első időkben – korántsem volt zavartalan, főleg a vadász erők tevékenységének összehangolásában.

Radarok és lokátorok

Würzburg - Dóra (magyar néven Borbála) légvédelmi felderítő-tűzvezető lokátor, magyar legénységgel. (HTM)

Ami a földi telepítésű honi légvédelmi rendszereket illeti, elsőként a radar felderítést kell említeni. A hatékony légvédelem alapja, egyik sarokköve - az időbeni információk megszerzése a támadó légi kötelékekről - a felderítés.

A német lokátorok, a figyelő- és jelentőszolgálata hálózatának kiépítése az Adriai-tenger partján még 1943-ban megkezdődött, amikor bizonyossá vált, hogy déli irányból is légi támadások várhatók Németország és szövetségeseinek, valamint a megszállt balkáni országok irányába.

A németek szisztematikusan telepítették a lokátor-állomásokat a jelentősebb Adria parti városok közelében Trieszttől – Cattaro (mai nevén Kotor) partszakaszon, de Zágráb és Belgrád mellé is építettek radar állomásokat. A dalmát partokról a felderítő-lokátorok 250–280 kilométerre „láttak be” Olaszország szövetségesek által már elfoglalt területeire. Így már korai szakaszban detektálhatták a komolyabb légi kötelékek nagyságát és a támadás valószínű irányát. Az adatok folyamatosan érkeztek a Bécs közelében levő légvédelmi- és vadászirányító központba, innen rádión, géptávírón tájékoztatták, riasztották a légvédelmi alakulatokat.

A szükséges felderítési információkat a „Szikla”, vagyis a magyar légvédelmi és vadászirányítás is megkapta.
A magyarországi légi helyzet értékeléséhez az 1944-es stratégiai bombázások időszakában már az országban is jelentős hálózatot telepítettek. Pécs, Celldömölk, Pápa, Lovászpatona, Veszprém, Szered, Kecskemét közelében, továbbá a Fertő tó mellé is épültek radarállomások. Mind e mellett a Dunántúl feletti légi helyzetértékeléshez, illetve a támadó légi kötelékek helyzetéről adatokat szolgáltattak a Burgenlandban és az Alpok dél-keleti magaslataira telepített radarállomások is.

A német fejlesztésű Freya kereső lokátor felderítési távolsága 120-300 km, a Würzburg-Dora légvédelmi tűzvezető lokátor felderítési távolsága mintegy 30 km volt.

A német lokátorok korlátozott beszerzése mellett a újpesti Tungsram Rt. kutató laboratóriumában dr. Bay Zoltán vezetésével folytatott kísérletek eredményeként a német Freya alapján elkészült a magyar távolfelderítő lokátor is, amelyek előbb a Viktor, majd később a Sas nevet kapták. A magyar légvédelemnél 1944 tavaszán két „Sas” lokátorállomás üzemelt. Az egyiket Dabas melletti Sári, a másikat Dunapentele (későbbi nevén Dunaújváros) körzetében telepítették. Felderítési távolságuk elérte a 300 kilométert, sőt optimális esetben 500 kilométer távolságra is viszonylag pontosan mértek.

A jól működő német lokátor-rendszer révén lehetővé vált a támadások korai előrejelzése. Az Adrián való átrepüléstől kezdve nyomon tudták követni a szövetséges kötelékeket. A lakosság tájékoztatása és riasztása, időben történt., az embereknek maradt idejük (hozzávetőleg 20-30 perc) a bombázás megkezdése előtt felkészülni és óvóhelyre vonulni, így a személyi veszteségek jelentősen csökkentek.

Dora (Borbála) felderítő-tűzvezető lokátor a Rákosrendező pályaudvar közelében (Fortepan/Mihályi Balázs)

A bombázó repülők felderítése mellett rendkívül fontos volt, hogy a légvédelmi tüzérség tüzét és a vadász erőket a célokra tudják vezetni. Ennek érdekében a német Dora tűzvezető lokátort és a Würzburg-Riese vadászirányító rendszereket telepítették. A magyar üzemeltetésű lokátorok már magyar néven kerültek rendszerbe. A Dora megfelelője a Borbála, A Riese megfelelője a Bagoly volt.

A három magyar kezelésben lévő Dora (Borbála) rendszert a budapesti légvédelmi tűzrendszerbe illeszkedő német forrásból beszerzett 8,8 cm-es űrméretű üteghez telepítették. Az ütegek a Horthy-ligeti repülőtér, a budai Andor utcai lőszerraktár és az újpesti temető közelébe települtek. Ezek a tűzvezető lokátorok a nem-, vagy csak korlátozottan látható légi célok pusztítására is alkalmassá tették az ütegeket, így az éjszakai légitámadásoknál is kiválóan alkalmazhatók voltak. Az ilyen ütegek ellen, amelyek létezéséről a szövetséges titkosszolgálatoknak már volt információjuk, a berendezés hullámhosszának megfelelő méretű dipól csíkokat (pontos méretre vágott fémszálak, fémfólia pamacsok tömege) szórtak le a célpont felett, amely megtöbbszörözte a műszer által érzékelt - többnyire valótlan - légi célokat. A bevetések tervezése során a dipól tartályok szükségességét illetve mennyiségét a kötelékek összeállítása során az határozta meg, hogy a célpont légterében számítani lehetett-e radarirányítású légvédelemre.

német Siemens 150 cm-es tükör átmérőjű fényszóró (HTM)

Szintén az éjszakai bombázók felderítésére és azok megvilágítására, no meg vakítására használták a nagy teljesítményű fényszórókat. A hatalmas fényerejű eszközök fénycsóvái segítségével több angol bombázó vesztét okozták az éjszakai légtérben. A légvédelem olasz eredetű 120 cm-es Galileo típusú és német Siemens 150 cm-es tükör átmérőjű fényszórókat alkalmazott. A fényszórók több mint egymilliárd candela fényerőt produkáltak, amelyben akár 11 000 méterig, kissé felhős időben 4000 méterig meg tudták világítani a repülőket.

A légvédelmi tüzérség lövegei

Magyar gyártású 1936M 4 cm-es könnyű légvédelmi gépágyú tüzelőállásban(HTM)

Budapest körzetében az amerikai és brit légi kötelékek viszonylag erős légvédelmi tűzzel szembesültek. Szinte minden amerikai és brit jelentés megerősíti, hogy a főváros feletti légtérben nem városnézés volt egy harcfeladat teljesítése. A bombázók bevetései gyakran érzékeny veszteségekkel jártak.

Az AAF hírszerzése minden bevetés előtt nagy figyelmet fordított a várható légvédelmi tüzérség felderítésére és pontosítására. A felderítők által készített légifényképek elárulták a kiépített tüzelőállások helyeit, a bevetésről visszaérkezett állomány padig igazolta, vagy aktualizálta ezek adatait. Minden bevetés után értékelték a légvédelmi tűz erősségét és pontosságát a célok térségében és a repülési útvonalon. Az értékelés során a repülő állománynak a tüzérségi tűz erejét (gyenge- közepes-erős), pontosságát (pontos - mérsékelt-pontatlan) és a lövegek űrméretét (könnyű-közepes-nehéz) kellett meghatározni a megadott szempontok szerint.

Az erős légvédelmi tűz gyakran zavarta, sőt időnként ellehetetlenítette a pontos bombavetést, gyakran előfordult, hogy a kötelékek pontatlanul oldották ki bombákat és a bomba szőnyegek „elcsúsztak”. Különösen igaz volt a pontatlan célzás a brit éjszakai támadásokra, amikor a szórás egész kerületekre is kiterjedt. Éjszaka ráadásul, ha egy légvédelmi fényszóró befogta a bombázót, ezt követően fénykévék sora tapadt a célra és adott találati lehetőséget a földi ütegeknek. A brit pilóták le is írták a jelentéseikben, hogy a fényszórók időnként elvakították őket, így a vizuális felderítés, a megfigyelés és a pontos célzás is lehetetlenné vált.

A támadások során nagyon sok repesztalálat szaggatta át a repülőgépek szárnyfelületét és a gép testét. A komolyabban sérült repülőgép tartani akarta a repülési magasságot, sebességet, nehogy leszakadva a köteléktől a magyar, illetve a német vadászok zsákmányává váljon, ezért megszabadult a bombaterhétől ahol éppen tudott. Az ilyen kikényszerített bombavetések is sok pusztítást okoztak.

A légvédelmi tűztől tartva a nappali és az éjszakai bombázásokat többnyire 2700–7400 méter közötti magasságból hajtották végre, amely már alapvetően megkérdőjelezte a pontos célzást.
A második világháború időszakában többször újjászervezett honi légvédelem Budapest oltalmazására létrehozta a légvédelmi tüzelőállások rendszerét a város különböző pontjain. A Budapesti Légvédelmi Tüzér parancsnokság 1943. végére

  • Pest-Észak tüzelőállás-csoportban – 3 ütegállásba
  • Buda-Észak tüzelőállás-csoportban – 5 ütegállásba
  • Csepel tüzelőállás-csoportban – 4 ütegállásba
  • Pest-Dél tüzelőállás-csoportban – 6 ütegállásba
  • Buda-Dél tüzelőállás-csoportban – 4 ütegállásba

rendezte erőit. A katonai tanintézetek négy lövegével együtt összesen 74 légvédelmi ágyú állt készen a légitámadások elhárítására.

A budapesti kiépített légvédelmi tüzelőállások 1944 tavaszán. egy korabeli térképen (Alaptérkép HTM)

A németek számára legalább olyan fontos volt a budapesti repülőgépgyárak, az olajipari komplexumok a vasúti csomópontok- és hidak oltalmazása, mint a magyar haderőnek, így a bombázások előrehaladtával egyre több légvédelmi löveget adtak át a magyar légvédelemnek. 1944. április - október között legkevesebb 180 darab, különböző változatú német és 8,8 cm űrméretre átalakított, zsákmányolt szovjet eredetű, légvédelmi ágyút adtak át. A lövegek túlnyomó rész a Budapestet védő légvédelmi tűzrendszerbe került.

A lövegek fele a vontatható, a másik fele pedig beton alapra beépített változat volt. A főváros elleni stratégiai bombázások vége felé még rendszerbe került nyolc darab különösen nagy teljesítményű 1939M 10,5 cm-es űrméretű német légvédelmi ágyú is.

A szintén a németek által biztosított 56 darab 76,2 cm-es zsákmányolt szovjet légvédelmi ágyú átadása utáni alkalmazásáról nincsenek pontos információk, de feltételezhető, hogy jelentős részük a főváros és a környező települések oltalmazásában kaptak szerepet.

A főváros légterének védelmében a magyar gyártású 1936M légvédelmi gépágyúk is alapvető szerepet kaptak. A budapesti tűzrendszerben közel 100 db. (hadrend szerint 25 gépágyús üteg) ilyen löveg vett részt a védelemben. Ezeket az eszközöket a kiemelten védett objektumok, repülőterek, pályaudvarok, hidak oltalmazásában vetették be. A korabeli fotók tanúsága szerint voltak olyanok, amelyeket állandóra telepítettek (Pl: A Lánchíd, Margit híd, valamint a vasúti hidak tartó pilléreinek tetején is volt egy-egy gépágyú tüzelőállás), de sokszor a mobilitásukat kihasználva a kialakult légvédelmi helyzetnek megfelelően mozgatták őket.

Az 1944. április – szeptember közötti angolszász stratégiai bombázások alatt a légvédelem folyamatosan változott, mind mennyiségben, mind minőségben, illetve nyilván veszteségeik is voltak. Összességében folyamatosan emelkedett a légvédelmi lövegek harcértéke és így az oltalmazás lehetősége is megnőtt.

Budapest légvédelmi oltalmazásában 1944 őszén már hozzávetőleg 150-160 korszerű ágyú és közel 100 gépágyú vehetett rész magyar kezelő állománnyal ehhez csatlakozhatott néhány német légvédelmi üteg, amelyek a főváros előterében foglaltak tüzelőállást.

A légvédelmi ágyúk mindegyike elérte a bombázó gépek átlagos 5-6000 méteres magasságát, sőt akár 9-10 000 méterre is képes volt tüzet vezetni, a gépágyúk 3000 méter magasságig tudtak hatékonyan lőni a repülőgépekre, de lőtávolságon belüli magasságba ereszkedő gépekre halálos fenyegetést jelentettek.

A honi légvédelem által alkalmazott légvédelmi lövegek (1944. szeptemberi állapot szerint.)

Légvédelmi löveg típus Hatásos tüzelési magasság (méter) Tűzgyorsaság (lövés/perc) Tömeg tüzelő- állásban (kg) A lövedék kezdősebessége (m/sec)
magyar 1905/08M 8 cm-es ágyú 3800 5 - 6 6730 500
magyar 1929M és (1929/38M) 8 cm-es ágyú 9300 15 - 18 3309 (3340) 750
magyar 1936M 4 cm-es gépágyú 3000 120 2100 850
német 1937M 8,8 cm-es ágyú 10 600 12 - 15 5000 820
szovjet 7,62 cm-es, német 8,8 cm-es űrméretre átalakított 39 (r) ágyú 10 000 12 - 15 4300 790
német 1939M 10,5 cm-es ágyú 12 800 10 - 12 10 240 881

A földi telepítésű eszközök hatékonysága

Légvédelmi gránátok robbanásai egy B-17 bombázó kötelék között (Fortepan/National Archives)

A fővárosban és körzetében települt légvédelmi ütegek tevékenységéről pontos adatok nem állnak rendelkezésre, így hatékonyságuk mértékét is csak megbecsülni lehet. A légvédelmi ágyúk és gépágyúk lelövéseiről katonai források részben rendelkezésre állnak, illetve némely esetben sajtóközleményekből lehet kihámozni a releváns adatokat. Ugyanakkor ezek a jelentések sokszor túlzónak bizonyultak, illetve az egész aznapi tevékenységről szóltak, így számos esetben csak a légi hadművelet egész országra kiterjedő veszteségei állnak rendelkezésre, mind angolszász, mind pedig magyar részről.

A főváros légterében súlyos találatot kapott repülők közül számos bombázógép még valahogy el tudott evickélni akár nagyobb távolságra is. Több ilyen repülőgép a Balaton, vagy dél-Magyarország térségében zuhant le, vagy hajtott végre kényszerleszállást. Ezeknek a budapesti lelövését utóbb nem lehet igazolni.
A légvédelmi ágyúk, más kifejezéssel élve a „csöves tüzérség” lőszer felhasználása a háborúban folyamatosan nőtt. Főleg a nagy sebességű bombázó- és vadászgépek megjelenésével jelentősen csökkent a korábban igen sikeres magyar találmány a Gamma-Juhász légvédelmi lőelemképző berendezések hatékonysága és így természetesen a találatok valószínűsége.

Amíg a háború elején kb. 3500 lövésre volt szükség egy bombázó lelövéséhez, addig 1944-re a négymotoros bombázók megjelenése után már 8- 10 000 kilőtt lövedék kellett egy bombázó megsemmisítéséhez. Természetesen ezek a számok nem az egy találat eléréséhez szükséges löszerfelhasználást tükrözik, hiszen egy nagy szárnyfelületű bombázó repesztalálatok tucatjaival is képes volt kivergődni a tűzzónából, akár sérülten is visszatérni a bázisára.

Ugyanakkor azt is meg kell említeni, hogy a kilőtt lövedéknek nem feltétlenül kellett közvetlenül eltalálnia a célt, elég volt, ha az időzített gyújtója a gép közelében robbantotta a repeszgránátot és így annak repeszei komoly sérülést okozhattak a gépben.

A légvédelmi tüzérség lelövéseinek tényét tanúkkal kellett igazolni és felterjeszteni elbírálásra kijelölt szakbizottsághoz. Egy önálló lelövés két pontot ért az alakulatnak, ekkor lehetett a csőre felfesteni a jellegzetes jelző gyűrűt. Amennyiben a lelövésben két alegység is érintett volt, egy-egy pontot kaptak.

Jó példa erre az 1944. július 2-ai eset, amelynél a Budapestet támadó egyik amerikai kötelék B-24 Liberátorának egyik motorját egy ágyús üteg telibe találta. A gép kénytelen volt alacsonyabbra ereszkedni, ahol már egy gépágyús üteg tüze is elérte és sorozataival gyakorlatilag kivégezte. Az amerikai bombázó végül is a Kelenföldi pályaudvar közelében zuhant le. Ebben az esetben mind az ágyús, mind a gépágyús ütegnek is egy-egy pontot ítéltek oda.

A Budapestet oltalmazó 201. légvédelmi tüzérosztály egyik 1929M 8 cm-es ágyúja, a löveg csövén jól látszanak a lelövést igazoló gyűrűk. (HTM)

Egyes források és a kimutatások szerint 1944-ben Magyarország légterében a magyar földi telepítésű légvédelem számára 76 angolszász bombázó- és vadászgép lelövését igazolták.

Ennek tudatában ki lehet jelenteni, hogy a Budapest légterét oltalmazó légvédelmi tűzrendszer hatékonyan küzdött a fővárost támadó légi kötelékek ellen, annak ellenére, hogy számszerűségét tekintve egy nagyságrenddel alatta maradt a Bécset, vagy a román Ploiesti olajmezőit oltalmazó ezer légvédelmi löveget is meghaladó tűzrendszerekkel szemben.

A légitámadások során feltételezett lelövéseket az idővonalon lehet megtekinteni.

No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
arrows_outward
arrows_outward
arrows_outward
arrows_outward