Bombázott objektumok

Veszteségek
keyboard_arrow_down

A felderített és bombázott budapesti és főváros közeli objektumok

(Fortepan/National Archives)

A főváros elleni támadások lényege elsősorban három céltípus pusztításában foglalható össze:

  • Vasúti csomópontok, pályaudvarok és a vasúti közlekedés egyéb létesítményei, a budapesti vasúti hidakkal.
  • A Budapest közvetlen közelében lévő repülőterek, amelyet a német és magyar légvédelem és a repülőerők használtak.
  • A hadiipar, kiemelten a repülőgépgyártás bázisai.

Vasúti objektumok

(Fortepan/Lissák Tivadar)

A vasúti csomópontok, pályaudvarok bombázása elsősorban azért volt rendkívül fontos feladat, mert vasút volt a haderő ütőere, a katonák, harcjárművek, fegyverek és általában az utánpótlás szállításának. Ugyanakkor kiemelt szerepe volt – a dunai szállítás mellett - a Románia felől érkező kőolaj szállításában.

A nagyobb vasúti objektumok megrongálása minden esetben azzal járhatott, hogy ideiglenesen, esetleg hosszabb időre is meggátolja, vagy legalább is megnehezítse a német és magyar haderő érdekében való szállításokat.

A vasúti objektumok bombázása a nagy kiterjedésük, az oltalmukra kirendelt és tüzelőállásban lévő légvédelmi lövegek tüze, az éjszakai bombázás sajátosságai miatt több alkalommal más vasúti objektumokat is ért, holott nem voltak primer célok. Ilyen volt a Nyugati pályaudvar, a Keleti pályaudvar is.

A vasúti objektumok fontosságát igazolja, hogy a ledobott bomba mennyiség több mint felét ide csoportosíthatjuk. Ugyanakkor az intenzív támadások – bár súlyos károkat okoztak – nem érték el a stratégiai célt, a vasúti csomópontok- és hidak végleges kiiktatását.

Potenciális célként azonosított és támadott vasúti objektumok 1944.

A Földközi-tengeri Szövetséges Légierő hírszerzése (MARFA-2) által azonosított magyarországi célpontok listája az általuk alkalmazott elnevezéseket használva

Lehetséges célként azonosított pályaudvarok és objektumok Támadott objektumok A támadás eredménye
Ferencvárosi pályaudvar április 3., 13., 18.
július 14.
szeptember 17.
Súlyos károk a pályaudvar műszaki állapotában és a vasúti anyagban, de a vonatközlekedést 24-72 órán belül minden bombázás után helyreállították
Kelenföldi pályaudvar
Óbuda vasútállomás
Angyalföldi (Magdolnavárosi) pályaudvar Az Északi vasúti híd bombázásakor érték találatok Nem jelentős rombolások
Lipótvárosi teherpályaudvar
Józsefvárosi pályaudvar június 27. Jelentős károk a gördülő anyagban és a pályaudvar műszaki állapotában, de a vonatközlekedést 24-72 órán belül minden bombázás után helyreállították
Északi vasúti híd szeptember 5., 18., 20. A július 27-i feltehetően nem a hidat célzó bombatámadás során megsérült, a szeptember 18-i támadásnál egy íve leszakadt
Déli vasúti híd szeptember 5., 18., 20. Több támadásnál megsérült, de néhány nap alatt kijavították
Déli pályaudvar
M. kir. Államvasutak déli üzemvezetőség
M. kir. Államvasutak igazgatósága
Rákosi vasútállomás (Rákosrendező pályaudvar) május 5. és 10.
június 25-26. 27.
július 2.
szeptember 17.
Súlyos károk a pályaudvar műszaki állapotában és a vasúti anyagban, de a vonatközlekedést 24-72 órán belül minden bombázás után helyreállították
M. kir. Államvasutak Istvántelki főműhelye

A vasúti pályaudvarok elleni bombatámadások egész biztosan nem érték el a kitűzött céljukat, annak ellenére, hogy hatalmas rombolást végeztek.

Bár az amerikai bombázótisztek tisztába voltak vele, hogy az első hullámoknak pályaudvar ki- és belépő vágányoknál épített váltó központokat kell célozni, ez ritkán sikerült. A további hullámoknak elvileg az - előttük ledobott bombák által megrongált gerincvágányok használhatatlansága miatt - ott rekedt gördülőállományt kellett elpusztítania. A károkozás mértéke azonban sohasem érte el azt a rombolási határt, hogy a magyar vasútépítő századok, illetve a MÁV javító szolgálatai legfeljebb 1-3 napon belül nem tudták volna kijavítani.

A javítás idejére kerülő útvonalon szervezték meg a szerelvények célba juttatását. Az első bombázás tapasztalatai után pedig már a légiriadó hírére a vagonokat kihúzták az állomásról. Így jóval kevesebb volt a személyi és anyagi veszteség.

Az olajipari létesítmények elleni támadások Nagy-Budapesten

Fortepan/Villányi György

Az olajipar budapesti bázisai a német és magyar haderő üzemanyag ellátásában kiemelt szerepet játszottak. Így az olajfinomítók, az üzemanyagraktárak- és tároló bázisok potenciális célként merültek föl a magyarországi tervezett légicsapások során.

A romániai kőolaj mezőket már 1943-ban is támadták az angolszász bombázók, így nem volt meglepő, hogy hamarosan a magyarországi olajipari létesítmények – amelyeknek a 1943-ban évi kapacitása 806 000 tonna finomított kőolaj volt - is felkerültek a bombázandó célok listájára.

A magyarországi lehetséges célok légi fotózása már 1943 szeptemberében elkezdődött. Több alkalommal fotózták a vecsési (ferihegyi) repülőteret a Ferencvárosi pályaudvart és a kiemelt olajipari létesítmények pusztítandó objektumait.

Fortepan / National Archives

Nem volt bonyolult feladatuk, hiszen a nagy olajipari cégek hatalmas tárolóbázisai szinte egy fürtben lógtak a csepeli Szabadikötő un. Petróleum kikötőjének partján. Amikor ezek kiépültek nem gondoltak arra, hogy lehetőleg széttelepítsék a stratégiai olajipari létesítményeket, sőt a gazdaságossági szempontokat előtérbe helyezve minél közelebb helyezték a vízi és a vasúti szállítási vonalakhoz kikötőhöz, pályaudvarokhoz. Persze nem csak az olajiparra volt jellemző ez a fajta, a légi támadásokkal szembeni elővigyázatlanság. Az ország gazdasága és a haderő számára nélkülözhetetlen üzemek kaptak úgy komoly bombatalálatokat, hogy nem is azokat akarták bombázni, de a bombázás „szórásának” irányában voltak, vagy a bombavetés pontatlansága okozta a vesztüket. Sajnos a sűrűn lakott fővárosi kerületek és a perem övezetek is sokat szenvedtek az oda becsapódó, közeli ipartelepekre szánt bombák miatt.

Már az első, 1944. április 3-i AAF által végrehajtott légitámadás is igazolta az ipartelepítési gondokat. A Ferencvárosi pályaudvart támadó bombázókötelék egymást követő hullámai a gomolygó füsttől nem látták pontosan a célterületet, ezért nem pontosan a kijelölt cél felett oldották ki bombaterhüket A pályaudvar közelében lévő Magyar Petróleumipar Rt. Kén utcai, a Fantó Egyesült Magyar Ásványolajművek Rt. Soroksári úti kőolaj-finomítóit, valamint a Magyar-Amerikai olajipari Rt. (MAORT) raktártelepét súlyos bombatalálatok érték. Még aznap éjjel a brit bombázók hasonló pontatlanságokat produkáltak, amelyben nagy szerepe volt a magyar légvédelemnek a tekintetben, hogy hatékony tüzet vezetett a csepeli Weisz Manfréd Acél- és Fémművek Rt. gyártelepét támadó bombázókra. Ismét csak a viszonylag közeli Fanto kapott találatokat.

A nyár folyamán támadták és teljesen megsemmisítették a Fantó Rt. Soroksári úti telepét, a Magyar Petróleumipari Rt- vel együtt. A többi fővárosi és csepeli finomító a Shell, Standard Oil, Steaua noha súlyos károkat szenvedtek, 1944. kora őszére a szakemberek heroikus munkájának köszönhetően – ha időnként 50%-os kapacitással is - újra termeltek.

A repülőterek

A Budaörsi repülőtér (Fortepan/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum)

A főváros környéki repülőterek az szövetséges légierő bombázási céllistáján is külön figyelmet kaptak.

A polgári célokra épült vecsési (ferihegyi) repülőteret már 1943 őszétől jórészt a magyar királyi Honvéd Légierő használta, sőt 1944 tavaszától már német repülő alakulatok is állomásoztak rajta. Az ovális formájú 2285 x 1555 méteres repülőtér füves kifutóval rendelkezett. A már megépített nagy hangárok mellett akkoriban készültek az újak, illetve a kiszolgáló létesítmények. Az első hatalmas légitámadás során a repeszbombák még a földön darabokra szedtek több mint 20 ott állomásozó repülőgépet.

Az objektumot ért három nagy és egy jóval kisebb légicsapás gyakorlatilag felszántotta a repülőteret használhatatlanná tette a mellette épült hangárokat és épületeket. Megsemmisült az ott működő Magyar Repülőkísérleti Intézet és Műhely is.

A Dunai Repülőgépgyár Rt mellé kiépült Horthy-ligeti (tököli) repülőtér különösen fontos volt. A gyárban német-magyar együttműködésben készültek a Messerschmitt Me-210 rombolók, amelyek teszteléséhez is elengedhetetlenül szükséges volt a jó minőségű le- és felszállóhely. Ugyanakkor a repülőtéren nem állomásoztak magyar és német repülő alegységek.

A kiváló minőségű 1550 méteres beton kifutót és a hozzá tartozó épületeket három repesz és romboló bombákkal végrehajtott, nagy erejű támadás érte. A kifutópálya átmenetileg használhatatlanná vált, az épületek a közelében álló repülőgépgyár csarnokaival együtt súlyosan sérült.

A főváros közvetlen közelében, illetve a város területén lévő két jó minőségű füves leszálló pályával rendelkező repülőtér is szerepelt a bombázási célok listáján. A Budaörsi repülőteret július 27-én érte bombatámadás, amely az ott állomásozó gépekben tett komoly károkat.

A Mátyásföldi repülőteret nem érte bombatámadás.

A repülőgépgyártás és a hadiipar budapesti bázisai

Repülőgépmotorok a bombakárt szenvedett csepeli üzemcsarnokban (MNM).

A magyar hadiipar a második világháború időszakában az ország gazdasági teljesítő képességéhez mérten jelentős bázisokat épített ki, amelyek részben biztosították a magyar haderő háborús szükségleteit. Magyarország azon kevesek közé tartozott ebben az időszakban, amely önálló repülőgép- és páncéljármű gyártással is rendelkezett.

Amikor a szövetséges légierő Földközi-tengeri parancsnoksága összeállította a magyarországi pusztítandó objektumokat több hadiipari komplexumot is célként azonosított. Többnyire azokat a gyárakat jelölték meg potenciális célként, amelyek teljesítménye a leginkább befolyásolta a magyar és a német haderő haditechnikai ellátását. A repülőgépgyártás az első helyen szerepelt a rombolásra ítél célok között.
Az alábbi azonosított célok, célcsoportok pusztításához a parancsnokság szerint kétség sem fért:

A repülőgépgyártásban érdekelt budapesti- és környéki vállalatok

A Weisz Manfréd Acél- és Fémművek Rt. (WM) – Csepel – több bombatámadás érte

A WM legnagyobb magyarországi hadiipari konszern volt a háború alatt. Tüzérségi lőszergyárának lövedék gyártási kapacitása 1943-ban elérte a napi 8 ezer darabot, de a gyalogsági tölténygyára is a legnagyobb volt az országban.

A WM a harckocsik gyártásában is jelentősnek számított. A 1939M Csaba páncélgépkocsikból 93 darabot gyártott és adott át a haderő számára, de itt készült az 70 darab 1940M Turán közepes harckocsi is, amelyek továbbfejlesztett változatai az 1941M Turán nehéz harckocsik is itt voltak gyártás alatt a bombázások megkezdésekor. A harckocsikkal egy időben ugyancsak itt készült a gyári tervezésű 1940/43M 10,5 cm-es löveggel felszerelt „Zrínyi II” rohamtarack is. A rohamlöveget 1944 tavaszán már sorozatban gyártották és a 7,5 cm-es ágyúval megépített „Zrínyi I” rohamlöveg is a prototípusig jutott, amikor a bombázások megsemmisítették.

A csepeli harckocsigyártás csúcspontjaként megkezdték egy, a kor színvonalán álló nehéz harckocsi prototípusának kialakítását. Az 1944M „Tas” páncéljármű azonban már nem készülhetett el. A gyártelepet ért július 2-ai és 27-ei légicsapások gyakorlatilag lehetetlenné tették a további csepeli páncéljármű gyártást.

A WM a repülőgép motorok gyártásában is első volt az országban. A WM motorgyára állította elő - az olaszoktól vásárolt Re-2000 „Falco” vadászgép licence alapján a MÁVAG-ban gyártott „Héja” repülőgépek lelkét - a WM-14B motorokat és a légcsavarokat. A német-magyar repülőgép-gyártási egyezmény alapján pedig a Messerschmitt Bf-109 (Me-109) vadász- és a Messerschmitt-210 (Me-210) gyorsbombázó, romboló repülőgépek Daimler-Benz DB-650 motorjai is Csepelen készültek.

A nagy kapacitású motorgyár (1942-44 között közel 1000 német eredetű repülőgép motort állított elő) a repülőgépgyártás komoly tényezője volt, amely egyben stratégiai céllá is emelte az üzemet. Nem véletlen, hogy több bombatámadást is át kellett élnie.

A WM motorgyára már az 1944. április 14-i bombatámadás után megkezdte a bombabiztos 27 000 m2 alapterületű budatétényi és a kőbányai pincerendszerbe való átköltözést, amely több hónapig tartott. A kijelölt barlangokat viszonylag sikerült gépekkel felszerelni, de a munkások elhelyezése, utaztatása, és étkeztetése sehogy sem volt megoldva.

Dunai Repülőgépgyár Rt – Horthy-liget

Az 1941-ben Horthy-ligeten (a mai Szigetszentmiklóson) alapított szintén a WM konszern érdekeltségében lévő üzemet kifejezetten a Me-210 romboló repülőgépek gyártásához építették. A német magyar repülőgép-gyártási program keretében a Dunai Repülőgépgyárban, annak szovjet megszállásáig hozzávetőleg 270 db Me-210 gyorsbombázót állítottak elő. A jelentős teljesítménnyel rendelkező gyár messze meghaladta a szövetséges bombázásokat tervező MARFA-2 ingerküszöbét, így prioritást kapott a bombázások során.

A gyárat és annak repülőterét több drámai erejű bombatámadás is érte. Már az első, 1944. április 3-i kezdődő bombatámadás után gyakorlatilag lehetetlenné vált a folyamatos repülőgépgyártást. A bombázások során komolyan sérültek a félkész repülőgépek, az üzemcsarnokok, amelyeket ezután a háború végéig nem sikerült helyreállítani, ezért megkezdték a repülőgépek gyártásának áthelyezését Kőbányára a mélyen a sziklába vájt pince rendszerekbe.

A Dunai Repülőgépgyár Július 27-én és 30-án a az addigi legsúlyosabb bombatámadásokat élte át. A jelentések szerint a repülőtér összesen 360 bombatalálatot kapott, amelyek közül a legtöbb nagy hatóerejű 500 fontos rombolóbomba volt. Bár a bombatámadás hosszú időre lehetetlenné tette a Horthy-ligeti repülőtér leszálló pályájának használatát, ennek ellenére óriási erőfeszítéseket tettek a repülőtér üzemkésszé tételére.

A rendkívül súlyos bombatámadás során nemcsak a repülőgép-gyártó csarnokokat, hanem a WM csepeli lőszergyárát is találatok érték. Az 1944. augusztus 9-én zajlott bombatámadás a repülőtér melletti szerelőcsarnokokban is újra nagymérvű pusztítást okozott, de ekkorra már a gyár jelentős részét áttelepítették a kőbányai pincerendszerbe, ahol biztonságos körülmények között, július és augusztus hónapban 29 db repülőgép készült el.

Pestszentlőrinci Ipartelepek Rt. (PIRT) – Pestszentlőrinc, közel a vecsési repülőtérhez

A PIRT a világháború egyik legsikeresebb szállító-repülőgépének a Junkers Ju-52 típus szerelésére kötött megállapodást a német gyárral. A gyártás 1944-ben éppen hogy megkezdődött az erre a célra épült (jórészt ma is látható) üzemcsarnokban, júniusig a németeknek öt, a magyar légierőnek egy gépet adtak át, további 30 gép magas készültségi állapotban volt. A július 2-i vecsési repülőteret ért bombatámadás során érték az üzemcsarnokot bombatalálatok, melynek során egy Ju-52 javítható károkat szenvedett. Megkezdődött géppark áttelepítése a kőbányai pincékbe. A gyár vélhetően még legkevesebb 10 gépet adott át az év őszéig.

Közvetlen tervezett támadás az üzemcsarnokok ellen nem volt. Vélhetően a szállító gépek szerelése és annak volumene nem volt egyenértékű a harci repülőkkel, így elkerülte a súlyosabb pusztítást.

M. Kir. Vas- Acél- és Gépgyár Rt. (MÁVAG)- Budapest

A MÁVAG a magyar légierő számára a „Héja” típusú vadászgépeket állított elő, amelynek az utolsó sorozatai még 1944 közepén is gyártásban voltak. Addig kb. 175–176 vadászgépet szereltek és adtak át a légierő számára. A MÁVAG gyár a Héja vadászgépek gyártásával párhuzamosan Arado-96B kiképző repülőgépek valamint Hirth 504 A2 motor szerelését is végezte Bücker, illetve Levente II. magyar iskola gépekbe. A gyárkomplexum közvetlen bombatámadást nem kapott, annak ellenére, hogy az a tervek között szerepelt.

A cég a harckocsigyártásban is jelentős szerepet vállalt, de 1944-re már kifutatta a termelést. A 1938M Toldi, az 1940M Turán könnyű harckocsik és az 1940M Nimród páncélvadász és légvédelmi gépágyúk leszállítása után már nem kapott részt a korszerűbb páncéljárművek gyártásából.

A gyár közvetlen célként végül is nem kapott kiemelt minősítést, ugyanakkor a Józsefvárosi pályaudvar 1944. június 27-ei támadásánál 40 darab 250 és 300 fontos rombolóbomba találat érte az üzemet.

Neuschloss – Lichtig Repülőgépgyár és Faipari Rt – Albertfalva

Meglehetősen érthetetlen, hogy az 1930-as évektől kizárólag bútorok gyártásával foglalkozó gyár miért került fel a bombázandó objektumok listájára. A cég elődje az albertfalvai UFAG (Ungarische Flugzeugfabrik Aktiengesellschaft) valóban az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legnagyobb repülőgépgyára volt, de a faszerkezetű gépek megszűnésével beszüntette hadiipari tevékenységét. Erre a bombázásokat tervező tisztek menet közben sem jöttek rá, mert a június 30-i rendezetlen és kaotikus bombázásoknál támadás érte a meglehetősen sikeres, jobbára hajlított bútorairól híres gyárat.

A felderítési adatok szerint kiemelten rombolandó hadiipari célok

Zrínyi-II rohamlöveg szerelés előtt álló páncéltestek a Ganz és Társa Villamossági Gép- Waggon- és Hajógyár budai, Lövőház utcai gyára közelében (MNM)

Ganz és Társa Villamossági Gép- Waggon- és Hajógyár – Buda, Lövőház utcai gyára

Egyike volt annak a négy magyarországi üzemnek, amely képes volt harckocsik gyártására. A gyártelepen ahol korábban 1938M Toldi, az 1940M Turán könnyű harckocsik készültek 1944-ben futott ki a termelés az 1941M Turán nehéz harckocsik szerelésével, de vélhetően itt próbálták befejezni a Csepelről kibombázott és átszállított néhány Zrínyi II rohamlöveg összeállítását is.

A gyár támadást nem kapott, annak ellenére, hogy a bombázásra kijelölt objektumok között szerepelt.

Magyar Siemens-Schuckert Elektronikai Művek Rt.

A Magyar Siemens Művek Rt nevet viselte már a lista összeállításakor is. A gyár kiváló minőségű elektrotechnikai cikkeket, rádióállomásokat állított elő. Jelentős hadi beszállító volt, ugyanakkor nem olyan mértékben, amely indokolta a volna egy ellene tervezett stratégiai bombatámadást, amely végül be sem következett.

Egyesült Izzólámpa- és Villamossági Rt. (Tungsram) – Újpest

A Tungsram újpesti Váci úti gyárában komoly eredménnyel kecsegtettek a Bay Zoltán vezette lokátor-technikai kísérletek, amelyek fontos célja a légvédelem számára kidolgozott radarok létrehozása volt. Az 1944-re elkészült első két távolfelderítő lokátor a SAS már részt is vett Magyarország légvédelmében.

Egyik elektrotechnikai gyárat sem érte közvetlen bombatámadás.

Danuvia Fegyver- és Gépgyár Rt – Budapest-Zugló

A szövetségesek által helytelenül, de következetesen Danubiának nevezett hadiipari cég gyártotta a sorozatlövő kézifegyvereket, így az 1939M, majd az 1943M Király géppisztolyokat, amelyek 1944 februárjában is gyártás alatt voltak. Itt készültek a repülőgép- és harckocsi géppuskák, amelyek miatt vélhetően fontos lett a gyár a szövetségesek számára.

Bár bombatámadás közvetlenül nem érte a zuglói gyárat, de a sűrűn és nagy szórással bombázott Rákosrendező pályaudvar közelsége miatt a gyár a budafoki pincékben folytatta a munkát. Egy iparügyi jelentés szerint itt az év végéig hozzávetőleg még 4000 géppisztoly készülhetett. 

Figyelemre méltó, hogy a Fémáru- Fegyver- és Gépgyár (FFG), a tulajdonképpeni „régi fegyvergyár” nem volt a bombázásra kijelölt célok listáján, holott a magyar és német haderő számára jelentős puska és pisztoly mennyiséget szállítottak. Itt készült a már elavultnak számító közel 2500 darab 1912/31M Schwarzlose géppuska, amelynek felváltására éppen 1944 közepétől került volna sor.

A fegyvergyár éppen a német 1942M nagy tűzgyorsaságú géppuskájának gyártására tette meg az előkészületeket, amikor a július 2-ai bombázás érte. Nem valószínű, hogy a fegyvergyári komplexumot véletlenül érte az a több száz romboló- és gyújtóbomba találat, amely lerombolta az épületeit és a háború végéig megakadályozta a gyártást. A fegyvergyár nem költözött a budapesti pincerendszerek egyikébe sem, mert a támadás után nem volt mit áttelepíteni.

Az FFG érdekeltségi körébe tartozó hatalmas törökbálinti tüzérségi lőszergyárat nem érte bombatámadás.

Ganz és Társa Villamossági Gép- Waggon- és Hajógyár – Újpest

A hatalmas cégcsoport szinte minden nehézipari ágazatban képviseltette magát. Az újpesti gyára a hajógyártás, járműgyártás és egyéb hadiipari tevékenység egyik központja volt. A szeptember 18-ai Északi vasúti híd elleni támadásban kapott találatokat a cég Váci úti gyáregysége.

Felten és Guilleaume Kábel- Sodrony- és Sodronykötélgyár Rt. – Budafok

A kábel- és elektromos vezetékek előállításának központi gyára volt. A Budafoki úti üzemét nem érte bombatalálat.

Dr Wander Gyógyszer- és Tápszergyár Rt. – Kőbánya

A ma is működő Egis gyógyszergyár legnagyobb előd vállalata. Nincs igazán magyarázat arra nézve, hogyan került a bombázandó objektumok listájára, amikor a Chinoin , vagy a Richter Gedeon gyógyszergyárak nem. Ezt a titkot ez idáig nem tudtuk megfejteni.

No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
arrows_outward
arrows_outward
arrows_outward
arrows_outward