Kísérővadászok

Veszteségek
keyboard_arrow_down

P-38 „Lightning”

[image-slider-1]

1937. februárjában az Amerikai Egyesült Államok légiereje igényt tartott egy nagy hatótávolságú elfogó és kísérő vadászgépre, amely képes 360 mérföldes (579 km/h) sebességre 20 000 láb (6097 méter) magasságban – továbbá képes ezt a sebességet egy órán keresztül tartani.

A Lockheed vállalat, amely azelőtt még soha nem készített tisztán katonai célú gépet, nagy elánnal kezdte meg az igényeknek megfelelő rendelés megvalósítását. Ennek köszönhetően készített egy forradalmi, újításokkal teli és jelentős műszaki kockázatokat rejtő vadászgépet. Két, addig nem tesztelt Allison motor hajtotta és rendelkezett egy 23 mm-es Madsen gépágyúval és négy 12,7 mm-es Browning géppuskával. Az első tesztrepülések nem sikerültek túl fényesen, a P-38 Lightning mégis azzal került címlapokra, hogy 1939-ben a Kaliforniai Riverside-ból New Yorkba 7 óra 2 perc repülési idővel, egy tankolással tette meg az utat.

A P-38-at 1941. augusztusában állították hadrendbe, közel 10 000 darabot gyártottak belőle. Későbbi variánsait különböző célokra tudták alkalmazni: kísérő és elfogó- célokon túl éjszakai repülésre, kiképzésre, bombázókötelékek vezetésére. A kétmotoros nehéz vadászgép továbbfejlesztett változatai képesek voltak a 3650 km-es hatótávolság megtételére, amivel kísérni tudták a stratégiai bombázókat. Sikeresen szerepeltek az összes hadszíntéren, ahol Egyesült Államok légiereje jelen volt. Póttartály, bomba és rakéták felszerelésére is lehetőség volt.

A 15. légi hadsereg vadász csoportjainak egy jelentős részében, az 1. Fighter Group (27.; 71. és 94. vadász századok), a 14. Fighter Group (37.; 48. és 49. vadász századok) és a 82. Fighter Group (95.;96. és 97. vadász századok) egyaránt a P-38 J volt a rendszeresített géptípus, így leggyakrabban ezekkel a vadászokkal kísérték a Magyarország légterében megjelenő bombázó kötelékeket.

P-47 „Thunderbolt”

[image-slider-2]

A Republic P-47 Thunderbolt (magyarul villámcsapás) amerikai vadászrepülőgép volt a második világháború során. Teljesen feltöltve nehezebb volt, mint a német DO 17 bombázó, így a legnehezebb egymotoros vadászgép volt a háború során. A típust repülő pilóták több becenévvel illették.

Mielőtt az Egyesült Államok belépett a második világháborúba, már felmerült az igény egy masszív, egymotoros vadászgép megalkotására. A feladattal a Republic cég vezető mérnökét, a grúz származású Alexander Kartveli-t bízták meg. Nagy súlya ellenére a fejlesztéseknek köszönhetően magas repülési magasságot tudott elérni, nyolc darab 12,7 mm-es géppuskája pedig megfelelő tűzerőt tudott biztosítani a kelleténél lomhább gépnek.

Első prototípusa 1941. májusában repült először, de sok kiküszöbölendő fejlesztési probléma miatt csak közel két évvel később állították hadrendbe. Több, mint 15 000 darabot gyártottak ebből a vadászbombázóból. Altípusait B-től G-ig tudjuk besorolni, de készítettek belőle M/N típust is, amely bár gyorsabb sebességet tudott elérni, de ezzel a gépek hatósugara is jelentősen lecsökkent.

Bár a P-47-et eredetileg bombázógépek elfogására tervezték, de a háború utolsó éveiben éppen hogy bombázó kötelékek kíséretével bízták meg a Thunderbolt-tal rendelkező vadászcsoportokat. Legelterjedtebb változata a P-47 D volt, amelynek gyártását 1943-ban kezdték meg – és egy évvel később ez jelent meg Magyarország légterében.

A Budapest ellen indított bombázó hadjáratban egyedül az április 3-i és 13-i támadásokban vettek részt ilyen típusok, ráadásul az amerikai 15. légi hadsereg vadászcsoportjai 1944. júliusától már nem rendelkeztek ezekkel a típusokkal – ezeket P-51-es Mustangok váltották fel.

P-51 „Mustang”

[image-slider-3]

1940. áprilisában a Brit Atr Beszerzési Bizottság megállapodást kötött a General Motors érdekeltségébe tartozó North American Aviation elnökével, „Dutch” Kindlebergerrel egy teljesen új vadászgép tervezésére és fejlesztésére a brit légierő számára. Mindössze 117 napra volt szükség, hogy megtervezzék, megépítsék és levegőbe emelkedjen az új típusú vadászgép, amelyből az RAF (brit légierő) több, mint 800 db-ot kapott. Összesen 15 586-ot gyártottak a Mustang különböző altípusaiból, amelyeknek elsődleges feladatuk az volt, hogy a brit szigeteken lévő támaszpontokból egészen a Harmadik Birodalom mélyében lévő célpontok felé tartó bombázó kötelékeket kísérjék, ezen felül pedig, hogy 1943—1944 folyamán kivívják a szövetségesek légifölényét Európában.

A Mustangot tartják a második világháború legjobb vadászgépének, mert fenomenális teljesítményt nyújtott, nagyon jól gyorsult és a manőverezőképessége is átlagon felüli volt, ezek mellett megfelelő tűzerővel rendelkezett: a Magyarország légterében előforduló P-51B típus 4 darab 12,7 mm-es géppuskával, a P-51D pedig 6 darab 12,7 mm-es géppuskával. Póttankkal a későbbi típusok 3300-3900 km hatótávolságot tudtak megtenni, így tökéletes kíséretet biztosítottak a stratégiai bombázóknak. A magyar pilótáknak – többek között a „Pumáknak” is – megtanították, hogy ezekkel a gépekkel mindenképpen próbálják meg elkerülni a harcérintkezést.

Budapest elleni bombatámadásoknál már áprilisban megjelent ez a típus, 1944 nyarára pedig több vadászcsoportnál (a 31.-; 52.-; 325.- és a 332. Fighter Group-nál) is rendszeresítették, így 1944. júliusától az amerikai 15. légi hadsereg vadászkötelékeiben a Mustangok kerültek többségbe. A konstrukció megbízhatóságát mutatja, hogy a háború után legalább 55 nemzet légiereje alkalmazta ezt a típust.

Amerikai P-38 kétmotoros nehéz vadászrepülő (Wikimedia Commons)
Amerikai P-38 nehéz vadászrepülő roncsa Tapolca és Sümeg között (Fotepan/Erky-Nagy Tibor)
Az amerikai P-38 kétmotoros nehéz vadászrepülő a Magyar Szárnyakban (ADT)
Amerikai P-38 kétmotoros nehéz vadászrepülők köteléke (Wikimedia Commons)
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
Amerikai P-38 kétmotoros nehéz vadászrepülő (Wikimedia Commons)
Amerikai P-38 nehéz vadászrepülő roncsa Tapolca és Sümeg között (Fotepan/Erky-Nagy Tibor)
Az amerikai P-38 kétmotoros nehéz vadászrepülő a Magyar Szárnyakban (ADT)
Amerikai P-38 kétmotoros nehéz vadászrepülők köteléke (Wikimedia Commons)
No items found.
Amerikai P-47 vadászrepülő (Wikimedia Commons)
Amerikai P-47 vadászrepülők köteléke (Wikimedia Commons)
Az amerikai 325. vadászcsoport P-47 vadászrepülője (Wikimedia Commons)
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
Amerikai P-47 vadászrepülő (Wikimedia Commons)
Amerikai P-47 vadászrepülők köteléke (Wikimedia Commons)
Az amerikai 325. vadászcsoport P-47 vadászrepülője (Wikimedia Commons)
No items found.
Amerikai P-51 Mustang vadászrepülő egy ausztriai repülőtéren (HTM)
Az amerikai 319. vadászszázad sérült P-51 vadászrepülője (Wikimedeia Commons)
Amerikai P-51 vadászrepülők köteléke (Wikimedia Commons)
Az amerikai 332. vadászcsoport P-51-es vadászrepülői alakzatban repülnek a Ramitelli repülőtér felett (Wikimedia Commons)
Az amerikai 31. vadászcsoport P-51 vadászrepülői a San Severo repülőtéren (Wikimedia Commons)
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
Amerikai P-51 Mustang vadászrepülő egy ausztriai repülőtéren (HTM)
Az amerikai 319. vadászszázad sérült P-51 vadászrepülője (Wikimedeia Commons)
Amerikai P-51 vadászrepülők köteléke (Wikimedia Commons)
Az amerikai 332. vadászcsoport P-51-es vadászrepülői alakzatban repülnek a Ramitelli repülőtér felett (Wikimedia Commons)
Az amerikai 31. vadászcsoport P-51 vadászrepülői a San Severo repülőtéren (Wikimedia Commons)
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
arrows_outward
arrows_outward
arrows_outward
arrows_outward