Angolszász repülőgépek április 3-án, a déli órákban, Közép- Magyarország több helyén, így a főváros ellen is, terrortámadást intéztek. A bombázás ember áldozatokat is követelt. Az anyagi károk megállapítása folyamatban van, Eddig hat ellenséges repülőgép lelövését állapították meg biztosan. A lakosság mindenütt a legnagyobb fegyelmet tanúsította.
BOMBÁZÁS
Bombázó kötelékek
1944. április 3-án indult Budapest első bombázására az amerikai 15. légi hadsereg. A támadásban résztvevő kötelékhez nem kevesebb, mint 111 B–17 repülő erőd és 268 B–24 Liberator tartozott, ezeket 99 Lightning és 38 Thunderbolt vadászgép kísérte. A bevetés során az amerikaiak négy repülő erődöt veszítettek, amelyet a magyar és német vadászgépek okoztak.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
article
A Húsvét előtti nagyhéten tömeges bombatalálatok érték Budapestet. A Ferencvárosi pályaudvart és a Dunai Repülőgépgyárat kilenc hullámban 379 amerikai nehézbombázó támadta. A közel ezer tonna romboló- és gyújtóbomba súlyos veszteségeket okozott úgy emberéletben, mint anyagiakban.
schedule
Támadás ideje
Április 3.
10:35 - 12:15
point_scan
Kijelölt cél
Ferencvárosi pályaudvar, Dunai Repülőgépgyár
travel
Támadó kötelékek
Az amerikai 15. légi hadsereg (United States Army Air Forces, AAF)
Személyi veszteség
933 halott
destruction
Pusztítás mértéke
A Ferencvárosi pályaudvaron és a Dunai Repülőgépgyárban súlyos rombolások.
Bombázási adatok
Az amerikai bombázók a Dunai Repülőgépgyárra 301 tonna, míg a Ferencvárosi pályaudvarra 628 tonna bombát dobtak. A Dunai Repülőgépgyár ellen indult 111 hatalmas B-17 Flying Fortress repülő erőd gépenként 12-12 darab 500 fontos (227 kg) rombolóbombát hordozott. A Ferencvárosi pályaudvart támadó amerikai B-24 Liberátorok gépenként 10-12 db 500 fontos romboló-, vagy 40 db 100 fontos gyújtóbombát vittek magukkal.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légvédelem
Honi Légvédelem
A Nagy-Budapest légterébe behatoló bombázók erős és viszonylag pontos légvédelmi tűzzel szembesültek, amelyről az amerikai jelentések is beszámoltak. A légitámadás ellen a csepeli 4 ütegállás vette fel a harcot. A magyar 8 cm-es, illetve a Tököli repülőtér melletti tüzelőállás német 8,8 cm-es ágyúi folyamatos tűz alá vették az ellenséget. A Ferencvárosi pályaudvart védő hat üteg, 24 magyar 8 cm-es légvédelmi ágyúval védekezett. A légvédelmi tüzérségi tűztől három B-24 súlyosan megrongálódott, 58 bombázó találatot kapott. A Szolnokon és Ferihegyen állomásozó magyar vadászrepülőket riadóztatták, 4 Héja II, 12 Me-109 és ugyanannyi Me-210 nehéz vadászrepülő szállt fel, három századnyi német vadászgéppel kiegészítve. Hivatalosan a magyarok egy Me-109-est veszítettek.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
veszteségek
Az első amerikai bombázás 933 emberéletet követelt. A Ferencvárosi pályaudvar támadása során találatokat kaptak a Soroksári út környéki üzemek, gyárak, lakóházak. A vasúti célponthoz közeli Szent László Kórházat is találat érte. A romok 200 embert temettek maguk alá. Pestszenterzsébeten 223 fő, a szigetszentmiklósi Dunai Repülőgépgyárnál 168 fő vesztette életét.
A Ferencvárosi pályaudvar és környéke jelentős károkat szenvedett, de a legtöbb kár a Dunai Repülőgépgyárban keletkezett. A szerelőcsarnok 80-90 százalékban használhatatlanná vált. Pestszenterzsébeten 347 ház dőlt romba, 900 súlyosan megrongálódott.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légoltalom
1944. április 3-án délelőtt érte a fővárost és peremvárosait az első pusztító erejű stratégiai légitámadás. A lakosság már megszokta a folyamatos légiriadókat, de a fővárost és környékét addig nem bombázták és ezért aznap sem használták az óvóhelyeket, sokakat az utcán érte a bombatámadás. Ez is hozzájárult a szörnyű veszteséghez.
Egység: 2; 97; 99; 301. Bomber Group (5. Bomber Wing)
Célpont/Feladat: Dunai Repülőgépgyár
A Boeing B-17 „Flying Fortress” egy négyhajtóműves nehézbombázó, amelyet az 1930-as években fejlesztettek ki az egyesült államok hadseregének légi hadtestének (USAAC) számára. A Boeing a Douglas és a Martin cégekkel versenyzett egy 200 bombázó megépítésére kiírt szerződésért, és teljesítményével mindkét versenytársát felülmúlta, miközben meghaladta a légi hadtest teljesítménykövetelményeit is.
B-24 “Liberator” (HTM)
Mennyiség: 268 Bombázó
Egység: 47. és 304. Bomb Wing-ek és a 451. Bomb Group (49. Bomber Wing)
Célpont/Feladat: Dunai Repülőgépgyár
Ezt a gépet a repülés történetének egyik legfontosabb repülőjeként tartják számon. Öt évvel a B-17-es után tervezték, de igazából nem javított jelentős mértékben a „repülő erőd” teljesítményén, sőt az általános stabilitás és irányíthatóság tekintetében rosszabb volt, egy átlag pilóta számára nehezebben irányítható. Emellett messze a legbonyolultabb és a legdrágább harci repülőgép, amelyet a világ valaha is látott. Mindezek ellenére megmutatta, hogy a jövőben milyen irányba fognak haladni a fejlesztések. Ezt a típust gyártották a legnagyobb számban az amerikai légierő történetben. Alkalmazta a parti őrség, bevetették tengeralattjárók ellen, szolgált szállítógépként “szerelőhajóként”, célpontok megjelölésére és természetesen a stratégiai bombázások során is alkalmazták.
P-38 „Lightning” (Wikimedia Commons)
Mennyiség: 99 kísérő vadász
Egység: 21; 14; 82. Fighter Group-ok
Célpont/Feladat: Lekésték a találkozási pontot a B-24-esekkel, így csak az 5. Bomber Wing-et kísérték
1937. februárjában az Amerikai Egyesült Államok légiereje igényt tartott egy nagy hatótávolságú elfogó és kísérő vadászgépre, amely képes 360 mérföldes (579 km/h) sebességre 20 000 láb (6097 méter) magasságban – továbbá képes ezt a sebességet egy órán keresztül tartani.
P-47 „Thunderbolt” (Wikimedia Commons)
Mennyiség: 38 kísérő vadász
Egység: 325. Fighter Group
Célpont/Feladat: Lekésték a találkozási pontot a B-24-esekkel, így csak az 5. Bomber Wing-et kísérték
A Republic P-47 Thunderbolt ( magyarul Villámcsapás) amerikai vadászrepülőgép volt a második világháború során. Teljesen feltöltve nehezebb volt, mint a német DO-17 bombázó, így a legnehezebb egymotoros vadászgép volt a háború során. A típust repülő pilóták több becenévvel illették.
Veszteségek
15. AAF jelentése szerint
Típus
Mennyiség
B-17 F
3
B-17 G
1
a Luftwaffe 27. vadászrepülőezrede szerint
Típus
Mennyiség
bombázó
3
vadászgép
1
MTI szerint
Típus
Mennyiség
„négymotoros bombázó”
14
Bombázási adatok
1944. április 3-ai támadásnál alkalmazott bombák mennyisége és azok típusai
A pusztított célok
Bombatípusok
A bomba töltete
Ledobott bombák (DB)
Bombák tömege (T)
Ferencvárosi pályaudvar
500 lb GP
TNT v. Amatol
2553
193,2
100 lb INC
Benzol és kaucsuk keveréke
1225
55,8
Dunai Repülőgépgyár
500 lb GP
TNT v. Amatol
1325
300,8
Összesen
100 és 500 lb
TNT
5103
928,8
Honi Légvédelem
A főváros légterének oltalmazására 1944 tavaszán összesen 74 közepes- és nehéz légvédelmi ágyú állt készen a légitámadások elhárítására. A fővárosban szolgálatot teljesítő légvédelmi ütegek tevékenységét a Budapesti légvédelmi tüzér parancsnokság irányította.
Az első hatalmas légitámadás során leginkább a Csepel-szigeten tüzelőállásban lévő ütegek voltak munkában. A várható, csepeli objektumokat érintő bombázások elhárítására létrehozott Csepel tüzelőállás-csoportba - 4 ütegállás tartozott - egyenként négy-négy magyar 1929M 8 cm-es légvédelmi ágyúval, illetve a Tököli repülőtér melletti tüzelőállásban négy német 1937M 8,8 cm-es ágyúval.
A Ferencvárosi pályaudvart is oltalmazó ütegeket a Pest-Dél légvédelmi csoportba sorolták, amelynek tüzelőállásai a Kispesten a Cséry telepen, a Vágóhíd utcában, a soroksári Juta-dombon, a Kőbányai téglagyár, valamint a Kis-, illetve a Nagyrákosi gyakorlótereken voltak. Összesen hat üteg, összesen 18-24 magyar 1929/38M 8 cm-es légvédelmi ágyúval felszerelve.
A bombázó csoportok a támadás végrehajtása során légvédelmi tüzérségi tűztől legkevesebb három B-24 súlyosan megrongálódott, 58 pedig találatot kapott és könnyebben sérült.
Héja II (Fortepan/Erky-Nagy Tibor)
Mennyiség: 4
Egység: 2/1. Vadászszázad Szolnokról
Az új Héja II teljesen magyar gyártmány volt, itthon gyártott sárkánnyal, motorral és fegyverzettel. Ez a változat több ponton is különbözött az eredeti konstrukciótól. A fegyverzetet lecserélték 2 darab a gép orrába felül beépített motorhajtású 12,7 mm-es Gebauer géppuskára egyenként 300 lőszerrel.
Magyar felségjelzésű Me-109 (ADT)
Mennyiség: 12
Egység: 2/1. Vadászszázad Ferihegyről
Me-109 (HTM)
Mennyiség: ~30
Egység: Jagdgeschwader 27.
Magyar felségjelzésű Me-210 (HTM)
Mennyiség: 12
Egység: RKI Rombolószázad Ferihegyről
Személyi veszteségek
Település/kerület
Elhunytak
IX.
456
XI.
5
Kispest
56
Pestszentlőrinc
223
Csepel
85
Szigetszentmiklós
168
Tököl
12
Összesen
933
Az első angolszász bombázás során az általánosan elfogadott statisztikák szerint 1073-an vesztették életüket és 526-an sebesültek meg. Nagyon sokan vesztették életüket a pontatlan bombázás és a részben ugyan kiépített, de a nem mindenhol - főleg a szegényebb negyedekben - megfelelő óvóhelyek miatt. A tragikusan nagy személyi veszteség néhány helyszíne és áldozatai:
Szent László Kórház: kb. 200 halott (orvos, ápoló, ápolt, gyermek) köztük dr. Sima István orvos, Szabó László kórházi tisztviselő. A halottak magas száma abból is adódik, hogy az óvóhely is találatot kapott, amelyhez csak április 6-a magasságában fértek hozzá a mentő alakulatok.
46 felismerhetetlenségig összeroncsolt áldozat névtelenül került a Rákoskeresztúri temető közös parcellájába.
A korabeli sajtó a halottak közül nevesítette:
Zilahy Irén színésznő
Raácz Paula ápolónő,
Tasnádi Pál m. kir. rendőr
dr. Szabady Ferenc m. kir. járásbíró (Pestszenterzsébet)
ifj. Józan Sándor gazdasági főtiszt, tartalékos zászlós
Molnár Mártonné Beller Borbála csepeli munkásnő 11 éves Márton és 7 éves József fia
A Zilahy-villa a Himfy u. 5. szám alatt állt, ma emléktábla jelzi a telekre épült házon és a lebombázott Zilahy-villa (MNM)
Tasnádi Pál rendőr
Vígh Lászlóné IX. kerületi lakos, valamint 5 éves és 9 hónapos gyermekei
Buránszky Károlyné, valamint 8 és 3 éves gyermekei
Kandolka Károlyné, valamint 18, 7 és 5 éves lányai.
Horváth Miklós Jánosné X. kerületi lakos és három leánya
Huszár Józsefné és 14 éves lánya
OSZK
Pestszenterzsébet áldozatai a halotti anyakönyvek alapján (1944. április 3.)
Pestszenterzsébet lakosainak száma 1944-ben 78.000 fő volt. A település a legnagyobb veszteséget az 1944. évi angolszász bombázások során április 3-án szenvedte el, amelyben aznap életét vesztette 223 fő (ebben nincsenek benne a sebesültek és a sebesülésükbe később belehaló lakosok).
Az áldozatok több mint egynegyede gyermek volt, a legkisebb egy hónapos. A légitámadásban komplett családok is elpusztultak, például a Sebők-család: apa, anya, 14, 6 és 4 éves gyermekeik a Révay utca 36. szám alatti lakásuk romjai alatt egyszerre lelték halálukat.
Találatot kapott a pestszenterzsébeti Királyi Járásbíróság Kmetty utca 2. szám alatti épülete, ami két hivatalában lévő m. kir. bíró, dr. Keve László és dr. Szalay Ferenc életét követelte. Az áldozatok között találunk több 16-17 éves iparostanoncot, Török II. Ferenc próbarendőrt, Pelesek Ferenc honvédzászlóst (postumus főhadnagy) feleségével és kislányával, ahogy négy éves lányával egyszerre halotti anyakönyvezett gyári munkás apát is. A bombázásokban halálát lelte tizenhárom zsidó honfitársunk, köztük egy anya 9 éves kisfiával.
Török II. Ferenc próbarendőr
OSZK
Utca
Áldozatok száma
Megjegyzés
Akácfa u. 106.
1
Alkotmány u. 16.
1
16 éves
Apponyi u. 16.
1
Árpád u. 10.
1
16 éves szabó tanonc
Árpád u. 30.
4
5 és 9 éves testvérpár
Attila u. 5.
1
Attila u. 7.
1
Átlos u. 116.
1
Átlos u. 139/A.
1
Bánffy u. 19.
3
Palasek Ferenc m. kir. zls., 5 éves kislány
Bánffy u. 32.
1
Bánffy u. 37.
2
Bánffy u. 44.
4
2-4 éves testvérpár, 2 éves
Bacsó u. 109.
1
Baross utca 108.
1
Baross utca 112.
11
anya és 10 és 7 éves fiai, 7 éves, anya és 9 éves fia, 2 fő
Baross u. 68.
1
Baross u. 77.
6
11 és 4 éves
Baross u. 8.
1
Baross u. 93.
1
Baross u. 98.
1
Bartha T. u. 43.
1
Batthyány u. 32.
1
Dessewffy u. 13.
1
Dessewffy u. 80.
1
19 éves kereskedelmi segéd
Dessewffy u. 83/C.
2
Ditró u. 11.
1
Erzsébet u. 31.
2
Erzsébet u. 33.
1
Erzsébet u. 35.
1
Erzsébet u. 40.
1
Erzsébet u. 94.
1
Erzsébet-Damjanich sarok
1
Felvidéki út 34.
2
Felvidéki út 36.
1
Ferenc József u. 130.
2
Gárdonyi Géza u. 10.
1
Gárdonyi Géza u. 70.
1
16 éves kőműves tanonc
Hajnal u. 34.
1
anya és 6 éves lánya
Hitel Márton u. 9.
3
Seregély-család, 15 és 17 gyerekekkel
Hitel Márton u. 11.
6
anya és 5 éves fia
Horthy M- Posta u. sarok
1
Török Ferenc m. kir. rendőr
Horthy M. u. 8.
1
Kádár u. 19.
2
Kende Kossuth u. 8.
3
apa és 16 éves fia
Kiss Ernő u. 20.
2
Klauzál u. 12.
1
5 éves kislány
Kmetty u. 2.
4
dr. Keve László és dr. Szalay Ferenc m.kir.járásbírók
Kossuth Lajos u. 33.
1
Kossuth Lajos u. 35.
1
18 éves lány
Kossuth tér 1.
9
Ihász-család, apa-anya és 23 éves lányuk
Kölcsey u. 18.
14
2-10 éves testvérpár, 11-9 testvérpár, 7 hónapos, 7 éves, 7 éves, 9 éves
Kölcsey u. 36.
1
Kölcsey - Gárdonyi u. sarok
2
3 éves fiú
Lázár u. 7.
3
18 hónapos, 8 éves
Lázár u. 91.
1
2 éves fiú
Lázár u. 97.
3
gyári munkás apa és 4 éves lánya
Lázár u. 28.
3
Lázár u. 103.
1
Lázár u. 109.
1
Lázár - Nagy Sándor u. sarok
1
Madách u. 1.
1
házaspár
Magyar u. 56.
1
Nagy György István u. 7.
1
November 2 utca 91.
2
Perczel Mór u. 44.
3
Pesti u. 10.
2
16 éves fiú
Pesti - Határ u. sarok
1
Pilsudszky u. 22.
1
Révay u. 34.
5
Sebők-család, 14-6-4 éves gyerekek
Révay u. 35.
1
Rudolf u. 80.
2
Sas u. 43.
1
Soroksári u. 36.
1
Szabadság u. 3.
6
28 éves anya és 5 éves lány: 4 és 12 éves testvérpár, 12 éves fiú
Széchényi u. 3.
13
Födémesi-család, 2 éves-1 hónapos gyer, 18 éves
Széchényi-Batthyány sarok
1
Szigliget u. 58.
1
Toldi Ferenc u. 13.
1
Tompa u. 11.
6
egy 17 és 19 éves testvérpár, egy 24 éves férfi
Török u. 53.
2
Török Flóris u. 2.
1
Török Flóris u. 58.
1
16 éves kereskedelmi tanonc
Török Flóris u. 113.
5
anya 6 hónapos lánya
Török Flóris u. 161.
1
anya és 13 éves lánya
Török Flóris u. 163.
1
Tűzharcos u. 18.
2
Trencsén u. 14.
1
6 hónapos kislány
Viola u. 16.
2
Viola u. 20.
16
anya és 9-4 éves gyerekei, anya és 9 és 3 éves gyerekei, 14 éves, 8 éves
Virág Benedek u. 92.
2
10-12 éves testvérpár
Zilah u. 5.
4
Fekete-család (apa, anya, 13 és 11 éves gyermek)
Anyagi veszteségek
Bombatalálatok a kórházban
A bombázás eredeti céljától jóval távolabbra is jócskán hullottak bombák. A két deklarált cél pusztítása mellett az amerikai bombázók nagyon komoly veszteségeket okoztak anyagi javakban is. Talán a legmegdöbbentőbb esemény a Budapest Székesfővárosi Szent László Közkórház esete. A Ferencvárosi pályaudvarnak szánt bombák közül mintegy 30 robbanótest hullott a hatalmas egészségügyi intézmény területére, amelynek tizenegy épülete súlyosan károsodott. Egyes részlegeit sikerült ugyan – különböző helyekre – evakuálni, azonban csak 1945 márciusában tudtak visszaköltözni néhány időközben rendbe hozott épületbe. A bombázás a pályaudvarhoz közeli ipar- és munkástelepeken is nagy pusztítást okozott a IX. kerületben a Soroksári környékén, így a MÁV lakótelepen, vagy a Valéria-telepen is, nagyon sok szegényebb sorsú családot földönfutóvá téve.
Bombakárt szenvedett az eredeti célok között nem szereplő objektumok
Károsodott Objektum
Címe
Kár
IX. kerület
38 ház és üzem rombadőlt, 55 súlyos kár.
MÁV Javítóműhely és Szertár
Timót utca
Bombatalálat
Fanto Egyesült Magyar Ásványolajművek Rt. kőolaj-finomítója
Soroksári út
Telitalálatok az olajtartályokban
Csatornázási Művek csatorna- és szivattyútelep
Soroksári u. 31.
8 bomba, épület és gépészeti károk
Lakóházak
Soroksári 51.,53.,55.,57. Földvári úton több ház
Légnyomás és épületkárok
Budapest Székesfőváros Sertésközvágóhíd és Vásár Intézőségének objektumai
Soroksári út 58.
Bombatalálat
Weisz Manfréd Konzervgyár Rt.
Soroksári út 86.
Súlyos épületkárok, sok sebesült
Helvey Tivadar Vegyészeti Gyár
Soroksári út 106.
Bombatalálat
Lyon Szappan és Vegyészeti Gyár Rt.
Soroksári út 121.
Több bombatalálat, épület és tűzkárok
HÉV sínek, felsővezetékek, kábelek
Soroksári úton végig
Szakadások, rongálódások
Magyar Petróleumipar Rt. gyártelep
Kén utca 8.
Több gyújtóbomba, nagy tűz, robbanás
Hungária Műtrágyagyár Rt.
Kén utcai telep
Jelentős tűzkár
Szent Borbála plébániatemplom
Illatos-Kén utca sarok
Az újonnan épített (használatba nem vett) templomépület teljesen elpusztult.
Magyar Olajművek Rt. kísérleti üzem
Illatos út
Bombatalálat
Budapest Székesfőváros Községi Lóhúsüzeme
Gubacsi út 6.
Bombatalálat
Mannheim Jenő béltisztító üzeme
Hentes u. 17.
Teljesen leégett
Budapest Székesfőváros Szent István Közkórháza, és M. Kir. 1. sz. Honvéd helyőrségi kórház
Gyáli út 1.
Légnyomás károk
Budapest Székesfővárosi Szt. László Közkórház
Gyáli út 5-7.
Bombatalálat
M. Kir. Postakísérleti Állomás
Gyáli út 22.
Bombatalálat
XI. kerület
21 helyre esett bomba, 2 ház összeomlott, 7 rongálódott
Goldberger Textilgyár Rt.
Budafoki út 113.
Könnyebb találat
Kelenföldi Elektromos Művek
Budafoki út 52.
Könnyebb találat
VIII. kerület
Lakóház
Bókay János utca
Földig rombolta egy telitalálat.
Szigetszentmiklós
Szigetszentmiklós
Horthy-liget
Legsúlyosabb támadás, szinte minden épülete károsodott, 80-90%-ra becsült termelési kiesés. Találatot kapott a csendőrlaktanya. Súlyos személyi veszteség.
Csepel
Weisz Manfréd Acél- és Fémművek Rt.
Csepel
Weisz Manfréd Repülőgép- és Motorgyár Rt.
Csepel
Pestszenterzsébet
400 bomba, 347 ház romba dőlt, 900 súlyos kár, víz főcső károk.
Városháza
Telitalálat
Villamosművek
Irodahelyiség telitalálat, világítás napok alatt helyreállítható volt.
Mechanikai Finom Szövőgyár
Teljesen leégett
Peringer és Langer Mintakészítő
Baross u. 89.
HÉV állomás
Sínek, vezetékek, kigyulladt vagonok.
Kispest
Üllői út két oldalán bomba sorozatok, összeomlott 60 ház, 86 ház megrongálódott.
Hungária Jaquard Szövőgyár Rt.
Kispest, Kinizsi u. 5-7.
Budafok
3 rombolóbomba, villanyoszlop kár
A Ferencvárosi pályaudvar közlekedésének helyreállítás, 1944 április 4. (HTM)
A Ferencvárosi pályaudvar a bombázások után, 1944 április 4. (MNM)
A Ferencvárosi pályaudvar rombolt jelző épülete, 1944 április 4. (MNM)
Légoltalom
Légoltalom Magyarországon 1944 közepén
A főváros lakói 1944. április 3-a előtti hetekben gyakran hallották a légiriadó szirénáit, azonban nem történt semmi. 1944. április 3-án délelőtt a fővárost és peremvárosait teljesen váratlanul érte a szövetségesek első pusztító erejű stratégiai légitámadása. Sokan nem használták az óvóhelyeket, az utcán érte őket a bombázás. Az első tapasztalatok után azonban mindenki fegyelmezetten követte az utasításokat és végrehajtotta a korábban elsajátított légoltalommal kapcsolatos feladatokat.
A légoltalomról a legmagasabb jogszabály, törvény rendelkezett, amelynek betartását szigorúan megkövetelték. Az 1930-as években egyre sürgetőbb lett egy esetleges a légi támadás hatásainak mérséklése. A korabeli elemzők egyöntetűen elfogadták, hogy ebben a tevékenységben a főszerep a honvédségé, de a védelembe be kell vonni a polgári lakosságot is. Abban egyöntetű volt az álláspont, hogy a légvédelem katonai és polgári oldala különbözik egymástól, hiszen a katonai aktív tevékenységet foglal magába, addig a polgári védekező passzív elemeket tartalmaz.
A megvalósító szervezetet, és tevékenységi rendszert, amely az ország szükséges passzív védelmi lehetőségeit előkészítette és a légi támadások erkölcsi és anyagi javakat fenyegető káros hatásait csökkentette légoltalomnak nevezték.
A légvédelem azoknak az intézkedéseknek, rendszabályoknak, szervezeteknek és fegyverrendszereknek (technikai rendszereknek) összessége, amelyek biztosítják az állami vezetés, az ország lakossága, gazdasága és infrastruktúrája, valamint fegyveres erői védelmét az ország légterébe behatoló légi támadóeszközök csapásaival szemben. A légvédelem fogalomkörébe tartoznak azok az intézkedések és rendszabályok, melyek a csapatok és objektumok légi csapásokkal szembeni védelmét szolgálják, valamint azok a rendszabályok, amelyek a lakosság védelme érdekében kerülnek bevezetésre.
Az aktív légvédelem elsősorban a honi légvédelem felderítő lokátor-és tüzércsapatai és vadászrepülő erői harctevékenységével valósul meg.
A légvédelem passzív része a légoltalomra (polgári légvédelemre) hárul.
A légoltalom feladata: A légitámadások elleni védekezés államigazgatási, társadalmi, gazdasági megszervezése, valamint a lakosság felkészítése a légitámadások elleni védekezésre, a légitámadások hatásainak csökkentése és a károk felszámolása.
Riadó! A Légoltalmi Liga Hivatalos Lapja 1944. április 15. VIII. évfolyam 8. szám
A Magyar Királyi Külügyminisztérium óvóhelye a Budai Várban az egykori m. kir. Külügyminisztériumot és a m. kir. Honvéd Főparancsnokságot kötötte össze mélyen a föld alatt. A fotó 2002-ben készült.
Plakát és falragasz, 1944 (HTM)
“Lágymányosi rakpart, szemben a Duna túlpartján a Soroksári út épületei, jobbra a bombatalálatot kapott Fanto olajfinomító füstje látszik.” Fortepan/Dienes Balázs
Légoltalmi oktatás a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaságnál, 1944