Bombázás és bombázási célok

Veszteségek
keyboard_arrow_down

Bevetések és bombázási célok

HTM

A főváros elleni támadások lényege elsősorban négy céltípus pusztításában foglalható össze:

  • Vasúti csomópontok, pályaudvarok és a vasúti közlekedés egyéb létesítményei, a budapesti vasúti hidakkal.
  • Az olajipar budapesti bázisai. amelyek a német és magyar haderő üzemanyag ellátásában kiemelt szerepet játszottak. Így az olajfinomítók, az üzemanyagraktárak- és tároló bázisok.
  • A Budapest közvetlen közelében lévő repülőterek, amelyet a német és magyar légvédelem és a repülőerők használtak.
  • A hadiipar, kiemelten a repülőgépgyártás bázisai.

Az amerikai bombázók United States Army Air Force (AAF) kötelékében a fenti célcsoportokkal szemben 13 bombázási napon összesen 29 támadást hajtottak végre.

Ebből 12 bevetés a vasúti objektumok ellen történt, beleértve a vasúti hidakkal szembeni három támadást is. Az olajipari létesítmények és a repülőterek hat-hat, míg a hadiipari célok négy célzott támadást szenvedtek el.

Egy támadást nem lehet pontosan besorolni, mert nem volt előre eltervezett célja. Erre azért került sor, mert az eredeti terv végrehajtását az időjárás nem tette lehetővé. Így a bombaterhet addig már bombázott és részben ismert budapesti célokra szórták.

Az amerikai légierő a II. világháborúban összesen 3 336 bombázógép-bevetést végrehajtva, 77 935 darab, 7475 tonna tömegű bombával támadta Budapestet és a közvetlenül mellette lévő hadászatilag fontos objektummal rendelkező településeket. Mindezen számokból az is következik, hogy második világháború során az amerikai légierő által Budapest volt a legbombázottabb magyarországi település.

A britek bombázói, amelyek szintén a dél-olaszországi repülőterekről szálltak fel nagyságrenddel kevesebb bombát szórtak a fővárosra, ugyanakkor – már csak az éjszakai bombázások sajátosságaiból kiindulva is – egyes esetekben pontatlanabbak is voltak, ezért sok kárt okoztak emberéletben és anyagi javakban egyaránt.

A Royal Air Force (RAF), a brit királyi légierő kötelékei közül minden esetben a 205. Bomber Group, vagyis bombázó csoport támadta a fővárost. A britek számlájára írható hat támadást minden esetben éjszaka hajtották végre.

A britek – a bombázás melletti - másik fő feladata a Duna folyam elaknásítása volt, amely akadályozta és egy ideig lehetetlenné is tette a vízi szállítást a német uszályok számára. Ugyanakkor ezt a feladatot Budapest térségében nem tudták végrehajtani elsősorban a hidak és az erős légvédelem miatt. Az aknásítási feladatokat nagyon alacsonyan, szinte a vizet érintve kellett végrehajtani néhány tíz méter magasságban. Budapestnek így maradt a brit bombázás, amelyre hat alkalommal került sor.

A britek esetében – új kutatási eredményként - már rendelkezésre áll hasonló adatmennyiség, mint az amerikaiaknál, pontosan ismerjük a bevetési parancsokat, a célokat és a hordozott bombamennyiséget. Brit bombázók négy alkalommal támadták a vasúti célokat elsősorban a nappali támadásokat is elszenvedő Ferencvárosi- és a Rákosrendező pályaudvarokat, de – mint nem tervezett cél a Nyugati pályaudvar is komoly találatokat kapott. A „szokásos” ferencvárosi és Rákosrendezőt ért támadások mellett egészen pontosan meghatározhatatlan céllal hullottak bombák Budapest melletti településekre is.

A vasúti célok mellett egy alkalommal szerepelt a Shell budapesti olajipari bázis, csak és kizárólag a csepeli olajipari létesítmények. Egy alkalommal pedig a Weisz Manfréd Acél- és Fémművek hatalmas hadiipari koplexuma volt a cél Csepelen.

Az amerikai és brit bombákról

A Budapest ellen bevetett légi bombák nagyon változatos képet mutatnak mind rendeltetésben, nagyságban, hatóerőben és bevetési alkalmazásban egyaránt. Általánosságban kimondható, hogy a légitámadásoknál alkalmazott bombák típusát, méretét, a különböző bombák arányát a célok jellemzői határozták meg.

  • A vasúti pályaudvarok ellen többnyire általános felhasználású nagyhatóerejű rombolóbombákat és néhány esetben gyújtó bombákat vetettek be. Az olajipari létesítmények pusztításánál többnyire rombolóbombák hullottak a létesítményekre, de az angolszász bombázók nagy számban alkalmaztak gyújtóbombákat ezeknél a célcsoportoknál is.
  • A repülőterek bombázásakor a felszállópályákat romboló általános használatú típusok mellett a repülőgépeket nagy hatásfokkal pusztító repeszbombák kerültek előtérbe. Ez utóbbi alkalmazása rendszeressé vált az amerikai bombázások során, annyira hogy a repülőtereket ért bombatámadások keretében közel 52 000 repeszbombát dobtak a kiszemelt három repülőtérre.
  • A vasúti hidak rombolásához kizárólag komoly pusztító erejű rombolóbombákat vetettek be, hiszen az itt elért egy- két telitalálat már célt érhetett el, le tudta rombolni a híd egy részét, amely arra elégnek bizonyulhatott, hogy hosszabb ideig megakadályozza a vonatforgalmat.
  • A jelentős épületmennyiséggel rendelkező hadiipari komplexumokat általában közepes és nagyhatóerejű rombolóbombákkal és kiterjedt tüzeket okozó gyújtóbombákkal támadták.

Az amerikai és a brit bombák sok azonosságot mutatnak. Sőt a RAF és a AAF kölcsönösen használhatta egymás bombáit. A bombák felfüggesztési lehetőségeit is így alakították ki. Teljesen azonos felépítésű bombák egyik oldalán egy brit rendszernek megfelelő egyszemes, a másik oldalán pedig az amerikai gépeknek megfelelő két rögzítőfüles felerősítési lehetőséget kaptak.

[image-slider-1]

Az angolszász bombák adatai

A bombák tömegét angol font mértékegységben lb (libra) rövidítéssel határozták meg. Metrikus mértékegységre átváltva egy libra 0,454 kg. Ebből kiindulva egy 500 fontos bomba tömege 500 × 0,454 = 226,8 kg, egy 1000 fontos pedig 454 kg.
A bomba tömegét minden esetben feltüntették a bombatesten, illetve betűvel jelölték a bomba típusát, a robbanóanyag milyenségét:

Az angolszász bombákon alkalmazott gyakori jelzések:

DEMO (demolition) - romboló,
FRAG (fragmentation) - repesz,
INC (incendiary) - gyújtó,
GP (General Purpose) - általános rendeltetésű, romboló hatású bomba
НС (High Capacity) - nagy hatóerejű, akna hatású bomba – a robbanóanyag töltet több mint a teljes tömeg 60%-a.
MC (Medium Capacity) - általános rombolóbomba - robbanóanya a teljes tömeg 50%-60%-a.
ТВ (Time Bomb) - időzített, vagy hosszú késleltetésű bomba
FLARE Bomb - világító, vagy “fáklya” bomba
TM - (Target Marker) = célmegjelölő.
AN - (Army-Navy) szárazföldi és haditengerészeti célok ellen egyaránt használható
LOT - a gyártási sorozatszám
TNT - (trinitrotoluol) a bomba robbanóanyag töltete
AM - (TNT és az ammónium-nitrát megfelelő arányú elegye) neve: Amatol
RDX - A bomba robbanótöltete részben RDX, (másképpen Hexogén egy brizáns robbanóanyag) és TNT keveréke.

A képen látható bomba a jelzései alapján 500 LB, vagyis 500 font (227 Kg) tömegű rombolóbomba, amelyet 1943-ban rendszeresítettek a szárazföldi haderőnél, valamint a haditengerészetnél. TNT töltettel. Sorozatszáma 5709

A rombolóbombák

A romboló hatású bombák robbanóanyag-töltete többnyire a közismert, régóta használatban lévő trinitrotoluol (TNT, vagy másképpen trotil) illetve a TNT, valamint az ammónium-nitrát elegye volt. Az ammónium-nitrát oxigént termelő anyag, amely a TNT tökéletesebb robbanását segíti elő. Ezt a fajta robbanóanyagot Amatolnak nevezik. A két anyag keverési aránya általában 50-50%, de gyakran alkalmazták a 60-40% elegyet is (60% ammónium-nitrát, 40% TNT).
A GP típusú öntött acél rombolóbombák falvastagsága viszonylag vékony, általában 9-12 mm. Ugyanakkor a bomba órr részénél ez a vastagság elérheti az 50 millimétert is. Becsapódáskor az erősebb bomba orr biztosítja a célbahatolást és a gyújtók időbeni működését.
A különösen nagy hatóerejű, akna hatású bombáknál 1944-től RDX robbanóanyagot alkalmaztak. Az RDX jelzés a robbanótöltetre és nem a bomba elnevezésre utal. RDX, másképpen hexogén egy igen brizáns robbanóanyag. Az RDX töltetű bombák felépítése nem különbözött más rombolóbombától, de a töltete a jóval brizánsabb, nagyobb hatású TNT/Hexogén keverék volt.

A bombák gyújtószerkezetei egymástól függetlenül működő fej-, illetve fenékgyújtók voltak, időzítésük 0,01-0,3 másodperces késleltetés tette lehetővé lehetővé, hogy a robbanószerkezetek a célba behatolva fejtsék ki a hatásukat.
Az amerikai bombázók alkalmaztak késleltetett gyújtószerkezeteket is, amelyek 6-72 órás időintervallumban a becsapódás után robbantották fel a bombát. Ez a fajta alaklmazás kifejezetten a légitámadás utáni a mentésben és a károk felszámolásában résztvevő mentőcsapatok és a tűzszerészek ellen irányult. A bombák akkor robbantak, amikor már az emberek ott a bombázás helyén próbálták menteni a menthetőt. A felderített alattomos robbanószerkezetek hatástalanításához a tűzszerészek elsőként kezdtek hozzá.

[image-slider-2]

Budapest bombázása során alkalmazott amerikai rombolóbombák

Amerikai 100 lb GP rombolóbomba

A bombát általánosan használták vasúti célok, építmények raktárak, repülőterek ellen

[image-slider-3]

Amerikai 250 lb GP romboló bomba

A bombát általánosan használták vasúti célok, építmények raktárak, repülőterek ellen

[image-slider-4]

Amerikai 300 lb GP rombolóbomba

Ezt a bomba típust váltotta a hasonló rendeltetésű 250 lb GP rombolóbomba. A tulajdonságai és hatóereje hozzávetőleg hasonlóak voltak az újabb rendszerű bombákhoz. 1944-ben már kifutó típusként kezelték. A raktárkészleteket használták fel, elsősoran vasúti célok és beton épületek rombolására.

Az amerikai 300 lb GP rombolóbomba 144 font (65 Kg) TNT, vagy 135 font (61 Kg) Amatol robbanóanyaggal volt töltve. A bomba 47 %-át adta a robbanóanyag.

Amerikai 500 lb GP rombolóbomba

Amerikai 500 lb GP rombolóbomba, amelynek 227 kg teljes tömegéből 127 Kg volt a TNT, vagy 120 Kg az 50-50 %-os Amatol robbanótöltet.

[image-slider-5]

Az akna hatású rombolóbombák a legnagyobb tömegű robbanószerkezetek.

A gyakorta - helytelenül - alkalmazott légiakna kifejezéssel illették ezeket a rombolóbombákat. Budapesten 1944-ben általában 1000-2000 fontos akna hatású bombákat használtak, de a brit bombázók több alkalommal vetettek 4000 fontos bombát is.

A különösen nagy robbanóanyag töltettel szerelt akna hatású bombákat úgy alakították ki, hogy a bomba egy többemeletes, hagyományos építésű (tégla és fa födémszerkezet) épületbe behatolva – a gyújtószerkezet késleltetésének mértékében - a tetőt és 2-3 emeletet is átütve robbant fel. A robbanóanyag keltette robbanási hullám iszonyú pusztítást okozott. Lerombolta a falakat és akár a pincékben menedéket kereső embereket is megölhették egy telitalálat esetén. Egy 1000, vagy 2000 font tömegű akna hatású bomba lökőhulláma még a környező házak falait is lerombolta. Akkora léglökési hullámot okozott, hogy a szabadon lévő emberekre 200 méteren belül halálos hatást gyakorolhatott.

Amerikai 1000 lb GP rombolóbomba

Az amerikai 1000 lb GP rombolóbomba 566 font (257 Kg) TNT, vagy 536 font (243,4 Kg) Amatol robbanóanyaggal volt töltve. A bomba 56%-a volt a robbanótöltet.

[image-slider-6]

Amerikai 2000 lb GP rombolóbomba

A bombát kifejezetten megerősített építmények, raktárak és vasbeton hidak rombolására hozták létre.

[image-slider-7]

Az amerikai 2000 lb GP rombolóbomba töltete 928 Kg Amatol (50-50 %), vagy 954 Kg TNT volt.

Hatástalanított brit 4000 fontos akna hatású bomba a megsemmisítő helyen (MNM)

Budapest bombázása során alkalmazott brit rombolóbombák

A brit RAF többnyire nagyobb hatóerejű rombolóbombát vetett be a főváros ellen 250, 500, 1000 fontos, illetve 4000 fontos, akna hatású bombákat.

A 4000 fontos brit bombákat főleg a vasúti pályaudvarok “nyakánál” kiépített váltó központok pusztítására vetették be Sajnálatos módon a cél tévesztett hatalmas bombák iszonyú károkat okoztak a lakott területeken.

250 lb GP rombolóbomba

A „legkisebb” hatóerejű bomba, amelyet a brit bombázók Budapest térségében vetettek a 250 lb GP rombolóbomba volt. A bombát általában Wellington Mark X. bombázó gépből dobták a főváros kijelölt céljaira. A 250 fontos bomba fej- és fenékgyújtóval egyaránt rendelkezett. A bombatest 1,5 cm vastag nagy szilárdságú húzott acél, a bomba tengelyében végighúzódó detonátorcsővel. A robbanóanyaga 31 kg TNT, vagy Amatol volt, amely a teljes tömeg 27%-át jelentette.

[image-compare-1]

Brit 500 MC rombolóbomba

A brit bomba más néven 500 MC (medium capacity) nagyon hasonló konstrukció volt az amerikai 500 lb GP bombához. Tizenkét alváltozata létezett, amelyből a korszerűbbek kétféle felfüggesztése lehetővé tette a bombavetést az amerikai típusú gépekből is. A mindössze egy cm vastag bombatestbe RDX/trotil 60/40 arányú elegyét, vagy 50/50, 60/40 Trotil/ammonnitrát arányú amatolt töltöttek. A robbanóanyag tömege a bombában – annak típusától függően – 103-105 kg volt.

[image-compare-2]

Brit 1000 lb GP rombolóbomba stabilizáló szárnyak nélkül

[image-compare-3]

A Brit 1000 lb MC – 213 Kg Amatollal töltötték, ez a 47%-a volt a teljes tömegének.

Brit 4000 lb HC akna hatású bomba, amelyet a tűzszerészek Almásfüzitőnél emeltek ki és hatástalanítottak. (Az MH 1.  Tűzszerész és Folyamőr ezred telephelyén)

[image-slider-8]

A brit 4000 HC akna hatású bomba teljes tömegének 76%-a robbanóanyag volt. A bomba típusától függően alkalmaztak 50/50, vagy 60/40 arányú amatolt, illetve 60/40 arányú RDX/TNT keveréket. A robbanó-, illetve a léglökési hatás maximalizálására csak 8 mm vastagságú acél bombafalat alkalmaztak, így a robbanást követő lökőhullám mértéke a maximális lehetett. A hatalmas bombatest 210 cm magas, a szárnyakkal együtt 280 cm, átmérője 76 cm.

A repeszbombák

A repeszbombákat elsősorban fedezék nélküli élőerők, repülőterek, repülőgépek és légvédelmi rendszerek ellen vetették be. Az amerikai bombázó kötelékek Budapesten, minden esetben 20 fontos repeszbombákat alkalmaztak a repülőtereken állomásozó repülőgépek ellen.

Amerikai 20 lb FRAG repeszbomba, a 9 kg bomba tömegéből mindössze 1,2 kg a TNT robbanótöltet, a bomba falvastagsága termeli a robbanáskor a megfelelő repesz mennyiséget. Mellette a bombavető konténer és a kioldott bombák

[image-slider-9]

A 20 lb FRAG repeszbombát bombarekeszekben szállították és ezekből is vetették. Gyakran alkalmazták a fékezőernyős változatát is.

A fékezőernyők megnövelték a bombák esési idejét csökkentve annak sebességét, így kis magasságról végrehajtott bombavetéskor megóvták a repülőgépet, hiszen a bombák szinte a repülőgép alatt robbantak volna. Az ejtőernyő a bomba becsapódási sebességét annyira lecsökkentette, hogy az nem tudott mélyen a célba hatolni, így a pusztító hatását a felszínen fejtette ki.

A gyújtóbombák

Budapest 1944. bombatámadás után (Fortepan/Schermann Ákos)

Mindkét légierő nagy számban használt gyújtóbombákat. Az olajipari létesítmények, hadiipari bázisok, raktárak, pusztítására jórészt gyújtóbombákat alkalmaztak. A bombákba általában folyadéktöltetet nyers benzol- és kaucsuk keverékét használták. A nyúlós állagú keverékbe esetenként aprított textildarabokat is helyeztek, amelyek a gyújtóanyagot magukba szívták. Becsapódáskor a gyújtó robbantó hatására szétrepedt a vékony bombatest, meggyulladt és szétfröccsent a gyújtótöltet, amely a célfelületen minden anyagon megtapadt és intenzív tűzfészket képezett.

Amerikai 100 lb INC típusú gyújtóbomba

A Budapesten általánosan alkalmazott 100 lb INC típusú gyújtóbomba teljes 45,4 kg tömege, hozzávetőleg 31 Kg, gyújtóelegyet tartalmazott.

A Budapestre ledobott gyújtóbombák egy másik változata az amerikai 500 lb Inc bomba

A bomba 227 Kg tömegének jelentős része erősen gyúlékony képlékeny, nyúlós-ragadós töltetet volt. A 80 Kg tömegű keveréket a bomba robbanásakor egy fehér foszforral töltött központi gyújtócső indította. Maga a keverék magnézium pasztával sűrített zselatinizált gasolin volt, amely agresszíven égett és megtapadt a felületeken.

A brit 4 lb Inc (4 fontos, azaz 1,8 Kg-os) gyújtóhasáb

A főváros bombázásakor a britek nagy számban alkalmaztak 4 lb INC gyújtóhasábokat, amelyek lényegében termit töltetű elektronfém testű gyújtóbombák voltak. A hatszögletű hasáb alakú bomba fejrésszel történő becsapódását a fejnehezék és a vezetőszárny biztosította. A bomba vetésekor, a konténerből kihulló hasábok egymástól eltávolodtak és csak ekkor élesedett a bombagyújtó. Becsapódáskor a gyújtó indította a termitet, amelynek égési hőfoka elérte a 2000-3000°C-t, így meggyulladt az elektronfém test is és a bomba egy belső töltet hatására 10-15 méterre is szétszórta az izzó részeket.

[image-compare-4]

Brit gyújtóhasáb maradványok és metszeti nézet

A termit égése során még az acélt is megolvasztotta és vízzel nem is lehet oltani, így a gyújtóhasábok félelmet keltettek még a tüzek oltására vezényelt légoltalmi személyzet körében is.

A világító- célmegjelölő bombák

Budapest az elsötétítés előtt (Fortepan/Vojnich Pál)

A RAF az éjszakai bevetéseknél alkalmazta a kijelölt célterület megvilágítására. A világítóbombákat ledobó repülőgép a bombázás előtti percekben érkezett a cél fölé, azt követően a célterületen biztosak lehettek a felderítő fényképezésben, vagy a bombavetésben. A több világítótestet tartalmazó bombák ejtőernyővel érkeztek a célterület fölé a magnézium töltetük erős fehér fényt adott hozzávetőleg 1000-1500 méter magasságból indulva a kiégésig.

A brit Flare 4,5 inch reconnaissaince világító-célmegjelölő bombákat minden budapesti éjszakai bevetésen alkalmazták. A bombázó hullámok elsőként a légtérbe ért bombázói ilyen eszközöket alkalmaztak a célok megjelölésére és megvilágítására.

A 12 cm átmérőjű, hengeres testű 10,5 kg tömegű bombákat szállító-konténerekből dobták ki a gépekből. A bombakötegek azután önálló életet éltek a gyújtószerkezetük működésbe lépett és a lökőtöltet kilökte a világító eleggyel töltött gyertyát rajta az ejtőernyővel, amely az ernyő kinyílása után lassan ereszkedett a célterület fölött. A bomba két verzióját alkalmazták, a vörös fénnyel égő 250 000 kandela, a zöld fényű pedig 175 000 kandela fényerővel világította meg a célterületet, mintegy 3-4 perc időtartamban.

Egyes világító- célmegjelölő bombák vörös és zöld jelzőcsillagokat is kibocsátottak az ereszkedés során, amelyek, mint célmegjelölő fények szolgáltak. A hosszanti kiterjedésű célok esetében (rendező pályaudvarok) a bombázók bevetési irányából nézve a közelebbi végét zöld a távolabbi végét vörös fényű célmegjelölőkkel jelölték a pilóták és a bombázótisztek számára.

Brit Flare 4,5 inch reconnaissaince világító-célmegjelölő bomba

A bombavetés módszerei és a bombázások menete

(Fortepan/National Archives)

A bombázás során a szövetséges hadászati légierő kötelékei Magyarországon is a légi hadviselésben már korábban bevált bombázási módokat alkalmaztak. Ezek az egyes-, illetve a sorozatvetés és a bombaszőnyeg voltak.

  • Egyes bombavetést a pont-, vagy egyes célok ellen alkalmazták, amelynek kiterjedése jellemzően kis célfelületet adott és csak telitalálattal lehetett hatást elérni. Ilyen céltípusok voltak praktikusan a hidak is. A két budapesti vasúti híd esetében ilyen vetési típussal operáltak az amerikaiak. Leggyakrabban közepes vagy nagy tömegű rombolóbombát használtak.
  • Sorozatvetésnél a bombakioldó automatája az időzítésnek megfelelően engedte útjára a bombákat, így azt érték el, hogy nagy kiterjedésű céloknál elvileg az egymás után becsapódó bombák nem hagytak lefedetlen területet, a földi pusztítási zónák összeértek, vagy közelítették egymást.
  • A szőnyegszerű bombázással (szőnyegbombázás) nagy kiterjedésű célokat, pályaudvarokat, gyárakat, olajipari telepeket támadták. Az amerikai kötelékek minden támadásnál nagy bombázószámmal, zárt kötelékben támadták a fővárosi célokat, a célterület fölé érve, egy-egy hullámban egyszerre hajtották végre a sorozatvetést. Az első becsapódást követően a sorozatvetési elveknek megfelelően robbantak a bombák, úgy ahogyan az emberek a szőnyeget terítik le a földre. A szőnyegbombázás köznapi neve is ebből a hasonlatból terjedt el. Az így keletkezett bombaszőnyeg elvileg fedte a célterületet, ugyanakkor Budapest légterében is nem egyszer előfordult, hogy a bombaszőnyeg elcsúszott, így lakott területek kaphattak pusztító bombaszőnyeget. Ennek egyik oka az volt, hogy Budapest felett a bombázók viszonylag erős légvédelmi tűzzel találkoztak és ennek volt köszönhető a pontatlan bombakioldás.

A nappali bombázások menete

Az amerikai 15. légihadsereg létrejötte az Amerikai Hadsereg Légierejének (US Army Air Force) újjászervezéséből adódott. 1943. végén a 9. légihadsereget Angliába irányították (átvéve a 8. légihadsereg közepes bombázóerőit), míg a 12. légihadsereg stratégiai bombázóit a 15. légi hadsereghez irányították: így alakult ki az Egyesült Államok új légiereje a mediterráneumban.

Csakúgy, mint a britek 205. bombázócsoportja, ez a légihadsereg is az olaszországi Puglia régióban, a Bari, Foggia és Lecce környéki reptereken  állomásozott 1944-ben. A kötelékek április 3-án is innen, a “csizma sarkából” szálltak fel, hogy pusztító bombaterhüket Budapesti célpontjaikra szórják.
Az amerikaiak bombatámadásaikat Magyarországon is ugyanúgy hajtották végre, ahogy azt az 1944 tavaszát megelőző időszakban a német, osztrák, olasz, román és a németek által megszállt többi területén tették.   Az amerikai 15. légihadsereg derékhadát - ebből kifolyólag a nappali támadások harcrendjének és harceljárásának bázisát is - a nehézbombázók adták: jellemzően a B-17 E, F, G-, illetve a B-24 H, J típusok. A légi hadsereg 1944 áprilisában 264 harcképes B-17-essel és 605 harcképes B-24-essel rendelkezett.

Ezek a stratégiai bombázók erős védőfegyverzettel rendelkeztek, fő tűzerejüket az iker- és négycsövű 12,7 mm űrméretű nehézgéppuskák jelentették. Hogy ezt a tűzerőt a legmegfelelőbb módon tudják alkalmazni, kialakították az úgynevezett zárt és lépcsőzött hadrendet, “Bomberplunk Combat Box-ok” kialakításával. Egy-egy Combat Boxban általában két század repült. Az előírt táv- és térközök betartásával a kötelék megfelelően tudta magát védeni a magyar és német vadászgépekkel szemben akkor is, ha nem volt vadászkísérete.
A támadások során különböző bombavetési módszereket alkalmaztak: egyesvetésnél csak egy bombát juttattak célra, sorozatvetésnél a bombakioldó szerkezeten beállított időközönként dobott bombát a repülő, míg a szőnyegbombázás volt a harmadik eljárásmód. Az amerikaiak a nagyobb városokat, ipari komplexumokat, vasútpályaudvarokat az úgynevezett bombaszőnyeggel pusztították - a sajtó innen vette át a később általánosan elterjedt szőnyegbombázás kifejezést.

Minden légitámadást alapos előkészületek előztek meg. Az Egyesült Államok hírszerzése már 1943-tól kezdve hosszú lajstromot készített a magyarországi és fővárosi célpontokról: a hadiipari- és olajipari létesítményekről, repülőterekről és vasútállomásoktól. Napokkal a légicsapások előtt folytak a felderítések, a célpontok, a légvédelmi tüzérség állásainak, hadi célokat szolgáló repülőterek – és az azokon állomásozó kötelékek – felderítését jellemzően D. H. 98. Mosquito, F-4, F-5 vagy P-38 típusokkal végezték.

Szemben az éjszakai brit bombázásokkal, az amerikai légierő bombázó kötelékeit kísérő vadászok támogatták, amiket Fighter Group kötelékekben vetettek be. A Budapest – és Magyarországon - bevetett típusaik jellemzően a P-38J, P-47D és a P-51D voltak. Ezek a vadászrepülők nagyobb utazósebességük miatt később indultak, mint a bombázókötelékek, és a Balkán felett zárkóztak fel a bombázókhoz. Néha a nagyon alapos előkészítés ellenére is közbejött egy-egy tévedés, pontatlanság, így megeshetett, hogy lekésték a bombázókkal való „randevút”.

Az amerikai stratégiai bombázók a Csáktornya-Barcs-Siklós-Eszék-Titel vonalában lépték át az ország légterét, ezt követően jellemzően a Balaton-Velencei tó vagy a Duna vonalát követve érkeztek a fővárosi célpontok felé. Ezt természetesen megzavarhatták az időjárási körülmények, a szárazföldi légvédelem vagy a honi vadászvédelem rajtaütései. Nyugati-, délnyugati- és déli irányból érték el Budapestet. Az amerikai pilóták és navigátorok – csakúgy, mint a britek – számára fontos tájékozódási pontot jelentett a Csepel-sziget.

A küldetés elvégzése után a Combat Wing-ek az ország déli területeit elhagyva, lazább harcrendben repültek vissza bázisakikra. A kísérővadászok ekkor leválltak róluk. A főváros elleni bombatámadások a felszállástól a visszatérésig átlagosan 6-7 órát vettek igénybe.

[image-slider-10]

Az amerikai stratégiai bombázókötelékek alakzatát bemutató illusztráció a Magyar Szárnyak 1944. április 15-i számában (ADT)

Az éjszakai bombázások menete

A RAF kijelölt kötelékei a feladatpontosítás után a dél-olaszországi bázisokról indultak bevetésre. A Kötelékek többnyire a brit két hajtóműves Wellington Mark X. bombázókból álltak, de több bevetésben is részt vettek brit Halifax II. és brit legénységgel repülő B-24 Liberátor bombázók is.

A kötelékek üzemanyag feltöltését és bombaterhét úgy optimalizálták, hogy hozzávetőleg hat órás repülőúttal kellett tervezniük Budapestig és vissza a bázisig.

A repülés előtt a repülőgép parancsnokok megkapták a repülési útvonalat és a pontos bombázási cél. Minden gép tudta, hogy a cél-, vagy célcsoport mely részét kell támadnia pontosan. Pályaudvarok esetében a nagyobb – 4000 lb HC (4000 fontos nagykapacitású) – bombákkal általában a sínek összefutásánál, a pályaudvar „nyakánál” lévő váltóközpontokat, míg az ipari objektumoknál a központi épületeket támadták.

A squadrornok gépei egyenként, néhány perces eltéréssel szálltak fel és a tenger fölött átrepülve az Jugoszláv, mai államokat tekintve a horvát partoknál érték el a szárazföldet. A továbbiakban több különféle útirányt jelöltek meg számukra. Ezek a megközelítési irányok squadrononként is mások lehettek, akár egy támadáson belül is. Jellemzően a Zágráb kelet – Nagykanizsa kelet irányból közelítették a Balatont, de kijelölt útirány volt a boszniai Banja Luka, majd a hegyeken át – Szekszárd és a Duna folyam vonala is.

Éjszaka az elsötétítés miatt sok tájékozódási pont nem állt rendelkezésre, ezért a nagy felületű vizek adhattak támpontokat. A Balaton térsége olyan jellegzetes vízfelület volt, amelyet a délről érkező gépek tájékozódási pontként alkalmaztak. A tó észak keleti csücske a Tihanyi félszigettel kiváló azonosítási pontként szolgált éjszaka is. Másik útvonalon pedig a Duna vonala végig vezethette a gépeket a fővárosig.

A Balaton—Velencei-tó – Duna útvonalon navigáló bombázók is a Csepel szigetet használták tájékozódási pontként. A bombázó parancsnokok jelentései szerint általában erős légvédelmi tüzet kaptak a Balaton észak-keleti térségében. A Budapest felé repülő bombázók a fűzfői lőporgyár, a Péti nitrogénművek és Veszprém védelmére telepített légvédelmi ütegek tüzével találkoztak.

A korábban felszálló, világítási- célmegjelölő feladatra kijelölt gépek (Általában squadrononként kettő bombázó) már a térségben tartózkodtak. Az első gép a bombázás kezdetére kijelölt időpontban oldotta a világító, illetve a célmegjelölő bombáit.

Az elvileg folyamatos megvilágítást biztosító nagyteljesítményű fáklyák sorozata szinte nappali fényt biztosított a bombázók számára. Ugyanakkor nagyon sok eltérés mutatkozott a megvilágítás helyét és idejét illetően. Gyakran előfordult, hogy a bombázók egy része akkor ért a célterület fölé, amikor kialudtak a megvilágító fáklyák. Ilyenkor akár még egyszer, vagy akár kétszer is újra megtettek egy kört a bombázási pozícióhoz, megvárva az újabb megvilágítást. Az sem volt ritka, hogy a világító bombák is rossz helyre tűzték ki a célt, ezért a bombavetés jelentős része elcsúszott.

A bombázógépek éjjel egyes bombavetést alkalmaztak, vagyis gépenként egy sorozatban oldották a bombáikat, amelyek hatását többnyire nem tudták megfigyelni. Egyrészt más gépek is bombáztak velük egy időben, másrészt a kialakult lángtenger és tűzfészkek fénye, valamint a nagy füst miatt.

A bombavetést követően gépek egy része röplapokat szórt a város fölött és igyekezett mielőbb elhagyni a főváros légterét, hogy kikerüljön a légvédelmi lövegek tűzzónájából.

A bombaterhüktől megszabadult gépek nyugati dél-nyugati irányban hagyták el a főváros légterét. A Balaton térségét érintve, vagy a Duna vonalát követve igyekeztek a kiinduló bázisokra.

A légvédelmi tüzérség több bombázónak okozott komoly sérüléseket, ezek közül néhány lezuhant, néhánynak kényszerleszállást kellett végrehajtani Magyarország, vagy az akkori Jugoszlávia területén. Volt olyan brit bombázó, amely az Adriai tengerig tudott elvergődni és ott a pilóta a vízre tette le a gépet.

A bombázógépek állományának többsége átlagosan 6-6,5 órás bevetéseket teljesített egy-egy éjszaki támadás során.

Amerikai 2000 lb GP rombolóbomba a kétféle felfüggesztési lehetőséggel. Kettős az amerikai, az egyes a brit bombázó gépekhez.
Amerikai 500 lb GP rombolóbombán jól látható a kettős felfüggesztési lehetőség(Fortepan/Lissák Tivadar)
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
Amerikai 2000 lb GP rombolóbomba a kétféle felfüggesztési lehetőséggel. Kettős az amerikai, az egyes a brit bombázó gépekhez.
Amerikai 500 lb GP rombolóbombán jól látható a kettős felfüggesztési lehetőség(Fortepan/Lissák Tivadar)
No items found.
Amerikai 500 lb GP rombolóbomba méretezett metszet ábrája
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
Amerikai 500 lb GP rombolóbomba méretezett metszet ábrája
No items found.
Az amerikai 100 lb GP rombolóbomba 57 font ( 26 Kg) TNT, vagy 53 font ( 24 Kg) Amatol robbanóanyaggal volt töltve. A bomba tömegének felét adta a robbanóanyag.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
Az amerikai 100 lb GP rombolóbomba 57 font ( 26 Kg) TNT, vagy 53 font ( 24 Kg) Amatol robbanóanyaggal volt töltve. A bomba tömegének felét adta a robbanóanyag.
No items found.
Ez a bombatípus váltotta a régebbi amerikai 300 lb GP rombolóbombákat. Az alkalmazhatósága megegyezett a 100 lb GP bombáéval. Az amerikai 250 lb GP rombolóbomba 129 font (58,5 Kg) TNT, vagy 124 font (56 Kg) Amatol robbanóanyaggal volt töltve. A bomba 50 %-
Ez a bombatípus váltotta a régebbi amerikai 300 lb GP rombolóbombákat. Az alkalmazhatósága megegyezett a 100 lb GP bombáéval. Az amerikai 250 lb GP rombolóbomba 129 font (58,5 Kg) TNT, vagy 124 font (56 Kg) Amatol robbanóanyaggal volt töltve. A bomba 50 %-
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
Ez a bombatípus váltotta a régebbi amerikai 300 lb GP rombolóbombákat. Az alkalmazhatósága megegyezett a 100 lb GP bombáéval. Az amerikai 250 lb GP rombolóbomba 129 font (58,5 Kg) TNT, vagy 124 font (56 Kg) Amatol robbanóanyaggal volt töltve. A bomba 50 %-
Ez a bombatípus váltotta a régebbi amerikai 300 lb GP rombolóbombákat. Az alkalmazhatósága megegyezett a 100 lb GP bombáéval. Az amerikai 250 lb GP rombolóbomba 129 font (58,5 Kg) TNT, vagy 124 font (56 Kg) Amatol robbanóanyaggal volt töltve. A bomba 50 %-
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
arrows_outward
arrows_outward
arrows_outward
arrows_outward