Az esti órákban Budapest és környékét ellenséges légitámadás érte. A IX. és a XIV. kerületben, valamint Soroksár, Kispest és Pestszenterzsébeten szórványosan keletkezett tüzeket rövidesen eloltották. Anyagi károkról és személyi veszteségekről még nem érkezett jelentés. A légvédelmi tüzérség hatásosan lőtte az ellenséget.
BOMBÁZÁS
Bombázó kötelékek
A RAF 205. Bomber Group 75 bombázója kapott parancsot a budapesti Ferencvárosi pályaudvar „Budapest Marshalling yards.” rombolására. Műszaki hiba miatt, két Wellington Mk. X. bombázó nem tudott felszállni, ezért 73 gép, közöttük kilenc Liberátor emelkedett a magasba. Technikai gondok miatt hét gépnek vissza kellett fordulnia, ezek bombáikat többnyire az Adriai-tengerbe dobták. Két gép nem tért vissza a bevetésről. Ez kényszerleszállást, vagy a gép lezuhanását jelentette. Összesen 64 gép érte el Budapest légterét.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
article
A RAF 205. Bomber Group kötelékei megismételt éjszakai támadást hajtottak végre a főváros ellen A kijelölt cél a Ferencvárosi pályaudvar volt. A rossz látási viszonyok miatt a gépek nem tudták beazonosítani a célt, így sok bomba más ipari objektumokra és lakóházakra hullott.
schedule
Támadás ideje
Április 16.
22:50 - 23:15
point_scan
Kijelölt cél
Ferencvárosi pályaudvar
travel
Támadó kötelékek
RAF 205. Bomber Group kötelékei
Személyi veszteség
16 fő
destruction
Pusztítás mértéke
A pályaudvar részeinek viszonylag gyorsan javítható rombolása
Bombázási adatok
A bombázók bázisaikról este 20.00-20.50 között szálltak fel, és 22.50-23.15 között bombázták a kijelölt célterületet. A bombavető repülőgépek előtt ebben az esetben is törekedtek a célterület megvilágítására, ezért öt bombázó 180 darab világítóbombát vetett a cél fölött. A brit gépek összesen 80 tonna bombát dobtak le Budapest légterében, amelyek nagy része 500, 1000 és 4000 fontos rombolóbomba volt. A nagy hatóerejű 4000 fontos bombákat a pályaudvar váltóközpontjainak szánták. A 14,7 tonna 4 fontos gyújtóhasáb hatalmas tűzgócokat hányt a pályaudvar térségében és a környező lakott területeken is.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légvédelem
Honi Légvédelem
A légvédelmi tüzérséget a brit pilóták 15-20 könnyű- és 12-15 nehézlövegre becsülték a cél körzetében és kiemelték a légvédelmi fényszórók bevetését, amelyek hatékonyan akadályozták őket feladatuk végrehajtásában. A bombázók 9 000-12 000 láb magasságban oldották a bombáikat, ezért a könnyű légvédelmi ágyúk többnyire nem érték el a gépeket. A pilóták 6-8 000 láb magasságban látták a lövedékek robbanópontjait. A közepes tüzérség az éjjel is alkalmazható tűzvezető lokátorok csekély száma miatt elég pontatlan volt.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
veszteségek
A támadás 16 áldozatot követelt Budapest VIII. és IX. kerületében, illetve Soroksáron.
A célként megjelölt Ferencvárosi pályaudvaron és tágabb környezetén kívül szórványos károk érték Budapest X. és XIV. kerületeit. Soroksár méretéhez képest jelentős találatokat kapott, de Pestszenterzsébetet és Pestszentimrét is érték veszteségek.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légoltalom
A hetek óta tartó bombázások hatásának csökkentésére született meg a gondolat, hogy azokat, akiket nem kötött hivatásuk fővárosi munkahelyhez, valamint a Budapesten dolgozóknak legalább a gyermekei minél nagyobb számban költözzenek vidékre. A Budapestről elköltözők letelepedési helyüket viszont nem választhatták meg, hanem kijelölték nekik.
A B-24 Liberator a második világháborúban alkalmazott amerikai hadászati nehézbombázó repülőgép volt, melyet a Consolidated Aircraft fejlesztett ki és gyártatott az Amerikai Egyesült Államok Légiereje számára. A Liberator nevet a brit légierőben kapta. Kifejlesztése 1939-ben kezdődött el, első bevetésére 1941-ben került sor.
RAF által használt B-24 Mk. VI. négymotoros nehézbombázó (Wikimedia Commons)
Mennyiség: 5
Egység: 178. Squadron (240. Bomber Wing-ből)
Célpont/Feladat: Ferencvárosi pályaudvar
Az RAF (Brit Királyi Légierő) és a nemzetközösség tagjai voltak a legnagyobb kedvezményezettjei az USA-ból kölcsönbérleti szerződés alapján átadott Liberator repülőgépeknek. A későbbi Liberator-változatokat is összevetve 1302 - B-24J-t, 437 - B-24L-t és 47 darab B-24M repülőgépet kapott a brit nemzetközösség. A B-24J altípusok a gép hasán található lövésztornyok helyett levegőt és földet egyaránt pásztázni képes radarral voltak ellátva, ezeket az altípusokat rendszeresítette az RAF B-24 VI. néven.
Bombázási adatok
A RAF 205. Bomber Group, azon belül is két Bomber Wing, valamint a 178. Squadron kapott parancsot a budapesti Ferencvárosi pályaudvar - Az elrendelő parancs szerint: „Budapest Marshalling yards.” rombolására, amely ez esetben is a Ferencvárosi pályaudvart jelentette. Ugyanakkor a Ferencvárosi pályaudvar rombolása mellett a 70. Squadron más célt kapott, a Csepeltől nyugatra lévő kisegítő rendező pályaudvart (Budapest Subsidiary Marshalling yard, west of Csepel), írja a jelentés.
Sokatmondó megállapítást tesz brit 70. Squadron jelentése, amely azt írja, hogy a Ferencvárosi pályaudvar bombázása után ennek a kis pályaudvarnak a forgalma némiképpen megnövekedett. Ez azt is jelentette, hogy folyamatosan monitorozták a potenciális célokat, figyelték a bombázás hatásait.
A kettő és fél Wing együttesen 75 - Wellington Mk X. bombázója kapott parancsot a feladat végrehajtására.231. Bomber Wing 37. és 70. Squadron - Tortorella
330. Bomber Wing 142. és 150. Squadron - Amendola
A 240. Wing állományába tartozó Liberátorokkal repülő 178. Squadron - Celone
A bombázás során előfordult, hogy a megvilágító gépek a kijelölt objektumtól több mérföldre oldották a világító- célmegjelölő bombákat. Így, ha azok célt tévesztettek, akkor a rombolóbombákat dobó gépek is erősen eltértek a kijelölt céltól. Ezen az éjszakán is nagy pusztítást okoztak a brit bombázók civil épületekben vagy egyéb ipari létesítményekben, amelyek nem kötődtek a haderő ellátásához.
Honi Légvédelem
A németek számára legalább olyan fontos volt a budapesti repülőgépgyárak, az olajipari komplexumok a vasúti csomópontok és hidak oltalmazása, mint a magyar haderőnek, így a bombázások előrehaladtával egyre több légvédelmi löveget adtak át a magyar légvédelemnek.A főváros légterének védelmében a magyar gyártású 1936M légvédelmi gépágyúk komoly szerepet kaptak. A budapesti tűzrendszerben közel 100 darab (hadrend szerint 25 gépágyús üteg) ilyen löveg vett részt a védelemben. Ezeket az eszközöket a kiemelten védett objektumok, repülőterek, pályaudvarok és hidak oltalmazásában vetették be.
Személyi veszteségek
Település/kerület
Elhunytak
VIII.
5
IX.
10
Soroksár
1
Összesen
16
Anyagi veszteségek
Támadás ért több helyszínt is, bár oda nem volt tervezve a bombázás. Ilyenek voltak a IX. kerület ipartelepei, Pestszenterzsébet, Kispest, Soroksár, Csepel.
Károsult gyárak, üzemek, helyszínek:
Merkur Műszaki és Vegyipari Rt., IX., Illatos út 9. tűzkárok
Marhavásártér - ellenséges gép lezuhant
M. kir. Honvéd Tüzérségi Szertár, IX. Timót u. 6.
Ferencvárosi pályaudvar egyik kitérője romboló- és gyújtóbombák
HÉV pályatest a Soroksári úton
X. Martinovics tér, Könyves Kálmán krt., Száva utca
XIV. Bonyhádi és Negyed utca
Gránit Porcellán és Kőedényárugyár Rt., Kispest
Soroksár: 22 ház gyújtóbombáktól leégett, 40 ház romba dőlt, 100 megsérült, 1 vasúti kocsi rombolóbomba talált el. Soroksári Textilipari Rt. Pestszenterzsébet: 4 ház gyújtóbombától tűzkár, 2 ház romba dőlt, HÉV pálya károk Pestszentimre: 19 romboló, 20 gyújtóbomba, Soroksár-vecsési vasútvonal találat, 3 ház elpusztult, 15 megrongálódott. kb. 300 000 pengő kár.
Visszaemlékezések
Wilde-napló:
„IV. 16. Este 11-kor jött a 11. légiriadó, tartott éjfélig; utána be kellett mennem a rendőrőrszobára; most nagy légi csata volt robbanások és tüzekkel.
Légoltalom
Kerületenként kijelölt felvevő területek
I. kerület részére: Veszprém vármegyéből a Pápai járás, valamint Pápa megyei város.
II. kerület részére: Sopron vármegyéből a Csepregi, Csornai és Kapuvári járás.
III. kerület részére: Zala vármegyéből a Keszthelyi, Pacsai, Sümegi és Zalaszentgróti járás.
IV. kerület részére: Tolna vármegyéből a Dunaföldvári járás.
V. kerület részére: Tolna vármegyéből a Völgységi és Központi járás, valamint Szekszárd megyei város.
VI. kerület részére: Bács-Bodrog vármegyéből az Óbecse-Zentai járás, Magyarkanizsa és Zenta megyei városok.
VII. kerület részére: Bács-Bodrog vármegyéből a Topolyai és Kulai járás.
VIII. kerület részére: Bács-Bodrog vármegyéből a Bácsalmási, Bajai, Jánoshalmi, Zombori járás és Zombor thj. város.
IX. kerület részére: Tolna vármegyéből a Tamási és Simontornyai járás.
X. kerület részére: Heves vármegyéből a Hatvani járásból Hasznos, Tar, Maconka, Nagybátony községek, Pétervássári, Gyöngyösi és Egri járás.
XI. kerület részére: Somogy vármegyéből a Lengyeltóti és Marcali járás.
XII. kerület részére: Vas vármegyéből a Celldömölki és Sárvári járás.
XIII. kerület részére: Nyitra-Pozsony vármegyéből: az Érsekújvári, Vársellyei járáa és Érsekújvár megyei város.
XIV. kerület részére: Heves vármegyéből a Hevesi, Tiszafüredi járásnak a Tiszától nyugatra eső része. Borsod vármegyéből a Mezőkövesdi járás.
Albertfalva és Budafok részére: Baranya vármegyéből a Hegyhéti járás.
Csepel részére: Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegyéből a Dunavecsei járásnak a 60 km-be nem tartozó része, valamint Kalocsa megyei város.
Pestszenterzsébet részére: Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegyéből Alberti község, továbbá a Kiskörösi és Kiskunfélegyházai járás, valamint Kiskunfélegyháza megyei város.
Kispest részére: Jász-Nagykun-Szolnok vármegyéből: a Jászsági alsó, a Jászsági felső járás és Jászberény megyei város.
Pestszentlőrinc részére: Baranya vármegyéből a Pécsváradi és Mohácsi járás, valamint Mohács megyei város.
Rákospalota részére: Bars és hont vármegyéből az Ipolysági és Lévai járás, valamint Léva megyei város.
Újpest részére: Abauj-Torna vármegyéből: A Tornai járás, Gömör-Kishont vármegyéből a Feledi, Rozsnyói, Tornaaljai járás, valamint Rozsnyó és Romaszombat megyei város.
Tájékoztató falragasz a Légoltalmi segélyhelyekről (Fortepan / Lissák Tivadar)