A délelőtti órákban északamerikai bombázó kötelék támadta Budapest területét, valamint Magyarország és Horvátország néhány más helységét. Német és magyar légvédelmi erők 15 ellenséges repülőgépet lőttek le, köztük 11 négymotoros bombázót.
BOMBÁZÁS
Bombázó kötelékek
1944 júliusának utolsó vasárnapján az amerikaiak rövid, de intenzív légicsapást mértek a budapesti repülőgépgyárakra. A 24 B-17-es repülő erőd és 179 B-24-es Liberator jelentős vadászkíséretet kapott: 114 Lightning és 178 Mustang kísérte őket, vagyis az amerikai 15. légi hadsereg összes vadászcsoportja részt vett az akcióban. Az amerikaiak vesztesége három-három B–24-es és vadászgép volt.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
article
A már szinte romokban álló Dunai Repülőgyár és a Tököli repülőtér voltak a főbb célpontok, ezen kívül a csepeli repülőgépgyárat és a gyárhoz szorosan kapcsolódó repülőteret is bombázták.
schedule
Támadás ideje
Július 30.
11:13 - 11:30
point_scan
Kijelölt cél
A Csepel-szigeti Dunai Repülőgépgyár és a közvetlen mellette épített tököli repülőtér
travel
Támadó kötelékek
Az amerikai 15. légi hadsereg
Személyi veszteség
30 halott
destruction
Pusztítás mértéke
A repülőgépgyár üzemcsarnokai és a gyár védelmére épített csendőrlaktanya is súlyosan sérült.
Bombázási adatok
A támadásnak egyetlen célja volt: a már agyonbombázott kétféle rendeltetésű, de egymással szoros kapcsolatban álló repülőgépgyár és a mellé épült katonai repülőtér elpusztítása. A támadás során 2152 darab 250, 300 és 500 fontos (113,5, 136,2 és 227 kg súlyú) rombolóbombát dobtak a célpontokra.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légvédelem
Honi Légvédelem
A Magyar Királyi Honvéd Vezérkar jelentése szerint: „Július 30-án Horthy-ligetet és környékét szőnyegszerűen bombázták. Budapest térségében 11 gépet lőtt le a légvédelem. A Bp. III. kerület Rákó utca 33. házra egy légvédelem által lelőtt amerikai bombázó zuhant, amely kigyulladt.” Német és magyar vadászok, köztük a Pumák vették fel a légiharcot az amerikaiakkal. A németek 3 Me–109-t veszítettek a küzdelemben.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légoltalom
A főváros rendőrkapitányát nevezték ki Budapest Légoltalmi Parancsnokává. A légoltalmi feladatokkal a rendőrség felelőssége és hatásköre is jelentősen megnőtt, ők foglalkoztak a légoltalmi vonatkozású kihágásokkal, valamint a rendőrséghez tartozó épületek légoltalmával.
A Boeing B-17 Flying Fortress egy négyhajtóműves nehézbombázó, amelyet az 1930-as években fejlesztettek ki az Egyesült Államok Hadseregének Légi Hadtestének (USAAC) számára. A Boeing a Douglas és a Martin cégekkel versenyzett egy 200 bombázó megépítésére kiírt szerződésért, és teljesítményével mindkét versenytársát felülmúlta, miközben meghaladta a Légi Hadtest teljesítménykövetelményeit is.
B-24 “Liberator” (HTM)
Mennyiség: 179
Egység: 49. és 55. Bomb Wing-ek
Célpont/Feladat: Dunai Repülőgépgyár Rt.
Ezt a gépet a repülés történetének egyik legfontosabb repülőjeként tartják számon. Öt évvel a B-17-es után tervezték, de igazából nem javított jelentős mértékben a „repülő erőd” erőd teljesítményén, ráadásul az általános stabilitás és irányíthatóság tekintetében rosszabb volt, egy átlag pilóta számára nehezebben irányítható. Emellett messze a legbonyolultabb és a legdrágább harci repülőgép, amelyet a világ valaha látott. Mégis, megmutatta, hogy a jövőben milyen irányba fognak haladni a fejlesztések.
P-38 “Lightning” (Wikimedia Commons)
Mennyiség: 114
Egység: 1., 14. és 82. Fighter Group-ok
Célpont/Feladat: a B-24-eseket kísérték
1937. februárjában az Amerikai Egyesült Államok légiereje igényt tartott egy nagy hatótávolságú elfogó és kísérő vadászgépre, amely képes 360 mérföldes (579 km/h) sebességre 20 000 láb (6097 méter) magasságban – továbbá képes ezt a sebességet egy órán keresztül tartani.
P-51 “Mustang” (HTM)
Mennyiség: 90
Egység: 52. és 325. Fighter Group-ok
Célpont/Feladat: a B-24-eseket kísérték
Mennyiség: 88
Egység: 31. és 332. Fighter Group-ok
Célpont/Feladat: Később csatlakoztak a Budapesti légtérbe érkezett gépekhez, előbb a Brodot támadó kötelékeket támogatták.
1940. áprilisában a Brit Atr Beszerzési Bizottság megállapodást kötött a General Motors érdekeltségébe tartozó North American Aviation elnökével, „Dutch” Kindlebergerrel egy teljesen új vadászgép tervezésére és fejlesztésére a brit légierő számára. Mindössze 117 napra volt szükség, hogy megtervezzék, megépítsék és levegőbe emelkedjen az új típusú vadászgép.
Veszteségek
Amerikai jelentés szerint
Típus
Mennyiség
Egység
B-17
2
483. Bomber Group
B-24
1
464. Bomber Group
B-24
1
485. Bomber Group
P-38
1
82. Fighter Group
P-51
1
31. Fighter Group
Bombázási adatok
A Csepel-szigeti célokra ledobott bombák július 30-án
A pusztított célok Csepel-szigeten
Bombatípusok
A bomba töltete
Ledobott bombák (DB)
Bombák tömege (T)
Horthy-ligeti (Tököli) repülőtér
250 lb GP
TNT vagy Amatol
360
40,9
300 lb GP
TNT
120
16,3
500 lb GP
TNT vagy Amatol, illetve RDX
340
77,2
Összesen
820
134,4
Dunai repülőgépgyár Rt.
500 lb GP
RDX
1332
302,3
Összesen
2152
436,7
A bombavetések találati százaléka a bevetésen (amerikai adatok szerint)
Célpont
Bomb Wing száma
A találati átlaga az aznapi bevetéseken (%)
Dunai Repülőgépgyár Rt.
483. Bomber Group (5. Bomber Wing)
46,9
Tököli Repülőtér
49 Bomber Wing
33,5
Tököli Repülőtér
55 Bomber Wing
n.a
Honi Légvédelem
A honi légvédelem által lelőtt gépek közül több is főváros lakott területein zuhant le. A fővárosban és körzetében települt légvédelmi ütegek tevékenységéről pontos adatok nem állnak rendelkezésre, így hatékonyságuk mértékét is csak megbecsülni lehet. A légvédelmi ágyúk és gépágyúk lelövéseiről katonai források részben rendelkezésre állnak, illetve némely esetben sajtóközleményekből lehet kihámozni a releváns adatokat.Ugyanakkor ezek a jelentések sokszor túlzónak bizonyultak, illetve az egész aznapi tevékenységről szóltak, így számos esetben csak a légi hadművelet egészének veszteségei állnak rendelkezésre, mind angolszász, mind pedig magyar részről.
A főváros légterében súlyos találatot kapott repülők közül számos bombázógép még valahogy el tudott repülni akár nagyobb távolságra is. Több ilyen repülőgép a Balaton, vagy Dél-Magyarország területén zuhant le, vagy hajtott végre kényszerleszállást. Ezeknek a budapesti lelövését nem lehet igazolni.
Me-109 (Wikimedia Commons)
Mennyiség: 30-40
Célpont/Feladat: összefutottak a 1st Fighter Grouppal, majd lecsaptak a 474th Bomb Groupra
Fw-190 (HTM)
Mennyiség: 30-40
Célpont/Feladat: összefutottak a 1st Fighter Grouppal, majd lecsaptak a 474th Bomb Groupra
Ezt az együléses vadászgépet már a II. világháború kitörése előtt kifejlesztették, mégis egész 1941 elejéig ismeretlen volt a szövetségesek előtt. Kurt Tank fejlesztése olyannyira felülmúlta minden téren az akkor RAF-ben jellemzően rendszeresített Spitfire V-öt, hogy az RAF vezetése úgy érezhette, a Luftwaffe nem csak létszámfölényben van, de technikailag is győzelemre áll.
Magyar felségjelzésű Me-109 (HTM)
Mennyiség: 4
Egység:101. “Puma” vadászosztály
Honi vadászvédelem
Típus
Mennyiség
Egység
Megjegyzés
Me-109
30–40
Összefutottak a 1st Fighter Grouppal, majd lecsaptak a 474th Bomb Groupra.
Fw-190
30–40
Összefutottak a 1st Fighter Grouppal, majd lecsaptak a 474th Bomb Groupra.
Magyar Me-109
4
101. “Puma” vadászosztály
Honi vadászvédelem veszteségei
Típus
Mennyiség
Német Me-109
3
Személyi veszteségek
Település/kerület
Elhunytak
I.
3
IX.
1
XIV.
1
Szigetszentmiklós
22
Tököl
3
Összesen
30
Anyagi veszteségek
Helyszín
Kár
Személyi veszteségek
VII. Baross tér 20–21.
Tűzkár, rombolás
XII. Bod Péter utca 61.
Teljesen leégett
XIII. Rakó u. 33.
4 motoros amerikai bombázó zuhant a házra, amelytől az súlyosan rongálódott, kigyulladt.
A személyzetből egy része ejtőernyővel kiugrott, egy szörnyet halt – kettőt elfogtak, 3 ember a gépben elégett.
Horthy-ligeti (Tököli) repülőtér
Műút több helyen károsodott, két hangár sérült, 8–10 repülőgép megsemmisült vagy rongálódott. Gyártelepen találatot kapott az igazgatósági épület, fékpad-üzem, kartel üzem, az 5. és 9. számú üzem. Egy hetes kieséssel számoltak, a rongálódás mértéke 20–30%-os volt.
Csendőrőrs laktanyáját és irodáját találat érte. 19 zsidó munkaszolgálatos meghalt és 1 légvédelmi tüzér sebesült.
Szigetszentmiklós
8 db 250 kg-os bomba, legalább 2 lakóház összedőlt.
2 halott, 1 sebesült.
Szigetszentmiklós
A község határában 4 motoros bombázó lezuhant.
A személyzet részben ejtőernyővel kiugrott, részben elégett.
Wilde-napló:
„VII. 30. vasárnap. Szerettünk volna tovább aludni egy kicsit, de már 1/2 8-kor ki kellett mászni az ágyból a vidéki városok riadóztatása miatt. Pesten légi veszély, míg 1020-kor megszólalt a 37. sziréna, 1220-ig ültünk a pincében, igen sűrű ágyúzás hallatszott. 1 órakor már bemondta a rádió: „300 bombázó Budapest s a Dunántúl egy távolabbi részét bombázta.” Estefelé lementünk sétálni, de nem merészkedtünk messzebbre; vacsora után, 1/2 11-kor megkezdődtek a zavarórepülések s légi-veszély jelzések, tartott reggelig. Ez mostanában már legtöbb éjjel így megy.”
Légoltalom
A rendőrség szerepe a légoltalomban
A magyar rendőrség légoltalommal kapcsolatos feladatait két fő csoportba osztották:
Az első csoportba tartoztak azok a feladatok, amelyek a rendőrségre hivatásából kifolyólag hárultak. Ilyenek: a légitámadások okozta károk jelentése, a kárterületek elzárása, pánik, zavargások megakadályozása, továbbá a légoltalmi rendszabályok betartásának ellenőrzése, a rend fenntartása a nyilvános óvóhelyeken.
A második csoportba tartoztak az újszerű, különleges feladatok, amelyeket a honvédelmi törvény és az annak alapján kiadott rendeletek utaltak a rendőrség hatáskörébe, illetve bíztak bizonyos rendőrhatóságok vezetőire, mint légoltalmi parancsnokokra. Ilyen feladatok: a légoltalmi vonatkozású kihágások üldözése, a rendőrséghez tartozó épületek légoltalmának ügye, végül a légoltalmi parancsnoki teendők ellátása a kapitányságok vezetői, illetve a budapesti főkapitány részéről a rendőrség működési területén.
A légoltalmi parancsnok, nemcsak a hatósági légoltalom rendfenntartó segédszolgálatosai, az úgynevezett segédrendőrök felett rendelkezett, hanem a légoltalmi figyelőjelentő, elsötétítő- és riasztószolgálatnak, a kárelhárító és mentőszolgálatnak a feladatait is irányította. Normál napokon és légvédelmi készültségben.
A hatósági légoltalmat békében a város, illetve a község első tisztviselője, mint légoltalmi vezető, a légoltalmi parancsnok közreműködésével készítette elő és szervezte meg, de légvédelmi készültség elrendelésétől kezdve minden hatalom a légoltalmi parancsnok - Budapesten a rendőrfőkapitány - kezében volt. A légoltalmi parancsnok utasításai alapján a rendőrség ellenőrizte a légoltalmi rendszabályok betartását, ügyelt az elsötétítésre, felügyelte, hogy a riadó jel után az utcák kiürüljenek. Biztosította a forgalmat és őrizte a kiürítés miatt elhagyott házakat.
Légitámadás esetén a rendőrségnek az alábbi hatósági légoltalmi feladatokat írták elő:
a légitámadás által okozott károk figyelése,
a kárjelentések gyűjtése, ellenőrzése, kiválasztása és továbbítása
bombatámadásban súlyosan megrongálódott épület körülzárása
az utcai forgalom leállítása, illetve átirányítása
a légoltalmi szakszolgálatosok, katonai alakulatok útvonalának biztosítására.
a tömegrémület (a pánik) elfojtása!
a fel nem robbant bombák őrzése, amíg a szakember meg nem érkezett
a lakosság kilakoltatása a bombák által megrongált házból
a légnyomás által felszakított kirakatok őrzése
az ellenséges repülőgépekről leszórt röpcédulák összegyűjtése
rendőr vette fel a harcot az ellenséges ejtőernyősökkel
a rend fenntartása a nyilvános όvόhelyeken és a légoltalmi építményeknél
légitámadás esetén ők hagyták el utoljára az utcát, és ők jelentek meg legelőször
A hivatásos rendőrök mellett segédrendőröket is kiképeztek, akik az őrszemhelyek megerősítésére, megfigyelésre, jelentéstételre, záróvonal (kordon) szolgálatra, karhatalmi és küldönc szolgálatra voltak vezényelve.
Légoltalmi tájékoztató plakát (HTM)
Gázmaszk felhelyezés - légoltalmi tanfolyam a rendőrségen