A délelőtti órákban, erős ellenséges kötelékek léptek be széles kiterjedésben a déli határon és zömmel a Duna-Tisza közén előrehatolva, Budapest és környéke ellen intéztek tartós támadást. A lakosságnak veszteségei voltak, anyagi károk keletkeztek.
BOMBÁZÁS
Bombázó kötelékek
Budapest leghosszabb ideig tartó bombázására szeptember 17-én került sor. Az amerikaiak összesen 156 B–17 repülő erődöt és 268 B–24 Liberatort vetettek be. A stratégiai bombázókat 157 Mustang és 79 Lightning kísérte, de szinte feleslegesen, mivel a magyar és német vadászrepülő erők aznap nem kaptak parancsot a felszállásra. A célpontok a Rákos és a Ferencvárosi pályaudvarok, valamint Rákosrendező voltak, és ezeken kívül a Shell Kőolaj Rt. finomítója és a Magyar Petróleumipari Rt. bázisai is találatot kaptak. Amerikai veszteségről nincs tudomás.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
article
Ez a másfél órán keresztül tartó légitámadás Budapest egyik legszörnyűbb bombázása volt. Főleg a vasúti csomópontok és a még működő olajipari bázisok ellen indítottak átfogó támadást, amelyben több mint 400 nehézbombázó mintegy ezer tonna bombát dobott le. A támadók itt használtak először 6–72 órás időzített bombákat, amelyekkel hátráltatni akarták a helyreállítási munkálatokat. A késleltetett robbanású bombák a személyi- és műszaki mentésben résztvevőkre nézve is rendkívül veszélyesek voltak.
schedule
Támadás ideje
Szeptember 17.
11:25 - 12:58
point_scan
Kijelölt cél
A Rákos, valamint a Ferencvárosi pályaudvar és a Rákosrendező és pálya, valamint a már pusztított olajipari bázisok
travel
Támadó kötelékek
Az amerikai 15. légi hadsereg jelentős része
Személyi veszteség
123 halott
destruction
Pusztítás mértéke
A pályaudvarok komoly károkat szenvedtek, de az erre a célra létrehozott vasúti-műszaki alakulatok hősies munkával 3 napon belül helyreállították a közlekedést.
Bombázási adatok
A fő hangsúly a pályaudvarok minél hosszabb ideig történő működésképtelenné tételén volt, ezért kizárólag 1000 lb GP rombolóbombákkal támadták a pályaudvarokat, 1692 bombát dobva le. A lehulló bombák háromnegyede a vasúti csomópontokat célozta. Az olajfinomítókra és azok raktárbázisaikra 1012 darab 500 lb GP rombolóbomba jutott. A „leghosszabb napon” Budapest nem kevesebb, mint ezer tonna bombát szenvedett el. De ez még nem volt minden: az 1000 lb GP bombák közül 118 darabot hat órától egészen 72 óra időtartamig időzíthető gyújtó szerkezetekkel szereltek fel, így ezek becsapódáskor nem robbantak fel. Jóval később, a légitámadás lefújása után órákkal, vagy akár napokkal léptek működésbe.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légvédelem
Honi Légvédelem
A támadó kötelékekkel csak a szárazföldi légvédelem vette fel a harcot. A légvédelmi ágyúk és gépágyúk több bombázót eltaláltak, érzékeny veszteséget okozva a támadóknak, akik közül azonban egy gép sem zuhant le. A honi légvédelem ekkor már rendelkezett 82 darab korszerű német 1937M 8,8 cm-es légvédelmi ágyúval, amelyek a főváros légterét oltalmazták, sőt a legnagyobb teljesítményű német 10,5 cm-es ágyúkból is volt Budapesten néhány üteg.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
veszteségek
A légitámadás 123 ember életét oltotta ki, főként a VII., X., és XIII. kerületekben. A pályaudvarok ellen intézett bombázásokban számos vasúti alkalmazott és polgári személy vesztette életét.
A csepeli Szabadkikötőt 70, a már csökkentett kapacitással üzemelő Shell kőolajfinomítót több mint száz rombolóbomba-találat érte. Városszerte különösen a VII., IX., X., XIII. és XIV. kerületekre hullottak bombák, válogatás nélkül.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légoltalom
Mit lehetett hallani a Budapest-I rádióban, ha berepülések voltak a déli határ irányából: „Műsorunkat megszakítjuk. Berepülési veszély. Légiriadó, légiriadó: Bácska.”
A Boeing B-17 Flying Fortress egy négyhajtóműves nehézbombázó, amelyet az 1930-as években fejlesztettek ki az Egyesült Államok Hadseregének Légi Hadtestének (USAAC) számára. A Boeing a Douglas és a Martin cégekkel versenyzett egy 200 bombázó megépítésére kiírt szerződésért, és teljesítményével mindkét versenytársát felülmúlta, miközben meghaladta a Légi Hadtest teljesítménykövetelményeit is.
B-24 “Liberator” (HTM)
Mennyiség: 53
Egység: 455. és 456. Bomber Group-ok (304. Bomber Wing)
Célpont/Feladat: Rákos pályaudvar (Kőbányán); Kőbánya rendező pályaudvar
Mennyiség: 72
Egység: 47. Bomber Wing
Célpont/Feladat: Ferencvárosi pályaudvar
Mennyiség: 48
Egység: 460. és 485. Bomber Group-ok (55. Bomber Wing)
Célpont/Feladat: Magyar Petróleumipar Rt. „magyar Oil Refinery”
Mennyiség: 55
Egység: 464. és 465. Bomber Group-ok (55. Bomber Wing)
Célpont/Feladat: Shell Kőolaj Rt. finomítója
Ezt a gépet a repülés történetének egyik legfontosabb repülőjeként tartják számon. Öt évvel a B-17-es után tervezték, de igazából nem javított jelentős mértékben a „repülő erőd” erőd teljesítményén, ráadásul az általános stabilitás és irányíthatóság tekintetében rosszabb volt, egy átlag pilóta számára nehezebben irányítható. Emellett messze a legbonyolultabb és a legdrágább harci repülőgép, amelyet a világ valaha látott. Mégis, megmutatta, hogy a jövőben milyen irányba fognak haladni a fejlesztések.
P-51 “Mustang” (HTM)
Mennyiség: 63
Egység: 332. Fighter Group
Célpont/Feladat: 5th Bomb Wing kísérete
Mennyiség: 94
Egység: 31. és 325. Fighter Group-ok
Célpont/Feladat: Budapest felett körözött és fedezte a küldetést
1940. áprilisában a Brit Atr Beszerzési Bizottság megállapodást kötött a General Motors érdekeltségébe tartozó North American Aviation elnökével, „Dutch” Kindlebergerrel egy teljesen új vadászgép tervezésére és fejlesztésére a brit légierő számára. Mindössze 117 napra volt szükség, hogy megtervezzék, megépítsék és levegőbe emelkedjen az új típusú vadászgép.
P-38 “Lightning” (Wikimedia Commons)
Mennyiség: 36
Egység: 82. Fighter Group
Célpont/Feladat: 304th Bomb Wing-et, a 454th & 459th Bomb Groups kísérete
Mennyiség: 43
Egység: 14. Fighter Group
Célpont/Feladat: 47th Bomb Wing kísérete
1937. februárjában az Amerikai Egyesült Államok légiereje igényt tartott egy nagy hatótávolságú elfogó és kísérő vadászgépre, amely képes 360 mérföldes (579 km/h) sebességre 20 000 láb (6097 méter) magasságban – továbbá képes ezt a sebességet egy órán keresztül tartani.
Bombázási adatok
Az 1944. szeptember 17-ei délelőtti bombázás adatai
A pusztított célok, vasúti és olajipari létesítmények Budapesten
Bombatípusok
Ledobott bombák (DB)
Bombák tömege (T)
Rákosrendező pályaudvar
1000 lb GP 1000 lb GP (RDX)
908 164
412,2 74,5
Ferencvárosi pályaudvar
1000 lb GP 1000 lb GP (RDX)
101 288
45,9 130,8
Rákos pályaudvar (Kőbányán)
1000 lb GP
231
104,9
Összesen a pályaudvarokra
859
390
a Shell Kőolaj Rt. finomítója
500 lb GP 500 lb GP (RDX)
150 392
34,1 89
Magyar Petróleumipar Rt.
500 lb GP 500 lb GP (RDX)
220 250
50 56,8
Összesen a finomítókra
1012
230
Szeptember 17-én összesen
2704
998,3
A bombázás pontosságának amerikai értékelése a támadás után
Célpont
Bomb Wing száma
A találati átlaga az aznapi bevetéseken (%)
Ferencváros – pályaudvar
47
56
Ferencváros – pályaudvar
55
33,4
Shell Kőolaj Rt. – olajfinomító
55
57,9
Kőbánya – pályaudvar
304
20,4
Rákos – pályaudvar
304
20,4
A fővárost ért óriási ütőerejű légitámadás a nagy károkat okozó, pusztító erejű támadások közé tartozott. Az első bombák 11 óra 25 perckor kezdtek hullani. A bombázás 85 percig tartott, a 24 hullámban támadtak. A támadás célpontjai a Ferencvárosi pályaudvar, a Rákosrendező- és a Rákos pályaudvar Kőbányán, illetve és a Magyar Petróleumipar Rt. Kén utcai valamint a Shell Kőolaj Rt. olajfinomítók voltak.
A legtöbb bomba Csepelre, a Szabadkikötőre és a IX., X. és XIII., XIV. kerületekre hullott. Néhány bomba célt tévesztve Budafokra esett. A Szabadkikötőt 70, a már csökkentett kapacitással üzemelő Shell kőolaj finomítót több mint 100 rombolóbomba találat érte.
Honi Légvédelem
A korszerűbb és hatékonyabb lövegeket igyekeztek a legveszélyeztetettebb irányokban alkalmazni. A Nagytétényben állásban lévő tüzelőállásban lévő üteg 12 darab, míg a soroksári Juta-dombon felállított üteg szintén 12 darab 8.8 cm-es ágyúval harcolt a támadó gépek ellen.
A támadások során nagyon sok repesztalálat szaggatta át a repülőgépek szárnyfelületét és a gép testét. A komolyabban sérült repülőgép tartani akarta a repülési magasságot, sebességet, nehogy leszakadva a köteléktől a magyar–német vadászok zsákmányává váljon, ezért megszabadult a bombaterhétől ahol éppen tudott. Az ilyen kikényszerített bombavetések is sok pusztítást okoztak.
Személyi veszteségek
Település/kerület
Elhunytak
I.
1
VII.
34
VIII.
3
IX.
16
X.
31
XIII.
24
XIV.
7
Újpest
2
Rákospalota
2
Sashalom
3
Összesen
123
Rákos pályaudvarnál („Pesti vám”) életét vesztette egy kalauz, egy vasúti munkás és öt civil.
Anyagi veszteségek
III. Kerület
Sérülést szenvedett objektum
Cím
Kár
Magyar Pamutipar Rt.
Lajos u. 93–95.
VI. Kerület
Sérülést szenvedett objektum
Cím
Kár
MÁV épület
Andrássy út 73–75.
Király u. 95.
VII. Kerület
Sérülést szenvedett objektum
Cím
Kár
Knuth Károly vízvezeték és egyéb egészségügyi berendezések gyára
IX. 17. vasárnap. Már 10-kor riasztás, a 71., 4 1/2 órát voltunk a pincében egész 1/2 3-ig. Ez volt eddig a leghosszabb támadás, öt hullámban jöttek az amerikai bombázók, a bombázás is nagyon erős volt, de főleg, sok tüzet lehetett látni a háztetőről, ahova a padláslukon kimásztam. Meg kell nézni minden támadás után, nincs-e a háztetőn gyújtóbomba. Rövid ebéd után felmentünk Marcikával a Gellérthegyre, onnan jól lehetett látni a tüzeket: budai oldalon a csepeli kikötő égett és füstölgött, most egy óriási kráter; a pesti oldalon a Ferencvárosban egy petróleumfinomító gyár, és távolabb a Rákos rendező; folytonos robbanások hallatszottak, mert egy lőszerszállító vonatot is bomba ért. Időzített bombák is robbannak – utólag – városszerte. A Horthy-hídon jöttünk vissza; egy tele német katonai vonat is volt éppen rajta, de sajnos nem ment, hanem jött a Dunántúlról be Pestre. Alig hazaértünk 8 óra előtt, légó, s 1/2 10-kor a 72. riasztás, de csak egy óra hosszat voltunk a pincében, Debrecent támadták újra az orosz gépek.”
A szeptember 17-ei napra visszautalva:
„IX 18. hétfő. Reggel a hivatalba menet nem járt a 18-as, a 46-os se: tegnap délelőtt ezt a környéket szörnyű bombázás érte: a Damjanich utca külső részét (Bözsiék háza sértetlen), a Dembinszky, Hernád, Peterdy utcán legalább 25 romba dőlt házat számoltam meg. A hivatalban nem lehetett dolgozni a törmelékektől, deciméter vastagon fedte az íróasztalokat és állványokat.”
Légoltalom
Zimándi Pius István 1944. március 19-1945. március 17. vezetett naplót, amelyben pontos képet ad a korszakról. 1944. október 8-án feljegyezte, hogy mi hangzott el a rádióban azon a napon. Ez a leírás általánosítható, hiszen meghatározott szavak hangzottak el zavarórepülés, légiveszély, légiriadó esetén.
10 óra 50 perc: Műsorunkat megszakítjuk. Berepülési veszély: dél.10 óra 52 perc: Légiriadó, légiriadó: Bácska. Fliegeralarm: Bácska.
10 óra 53 perc: Légiveszély, légiveszély: Baja, Földvár, Szeged (ti. az illető városok körzetében), Luftgefahr: Baja, Földvár, Szeged.
10 óra 55 perc: Légiriadó Baja.
10 óra 57 perc: Achtung, Achtung Lichtspiele. Brennessel, Treppenhaus, Ottó, Tóni sieben. Kommen Nelke. Uhrzeit zehn und vierzig. Ich wiederhole: ...Ende, Ende.
10 óra 58 perc: Légiriadó Szeged.
11 óra 01 perc: Figyelem, figyelem! Mió. Budapest nagytérség, hatról 12-re. Idő 10 ó. 55 p. Achtung, Achtung! Mió. Budapest Groszraum, von sechs bis zwölf. Ismétlem:... Vége.
11 óra 02 perc: zavarórepülés Kanizsa, Pécs. Figyelem, figyelem, Miófin. Kolozsvár – nyugat. Idő 10 ó. 40 р.
11 óra 05 perc: légiriadó elmúlt, légiriadó elmúlt Baja, Bácska, Szeged, Entwarnung Baja, Bácska, Szeged.
11 óra 07 perc: légiveszély elmúlt, légiveszély elmúlt Földvár. Luftgefahr vorbei.11 óra 08 perc: zavarórepülés, zavarórepülés Veszprém. Störflug Veszprém.
11 óra 10 perc: figyelem, figyelem, Kolozsvár nagytérség tizenegyről ötre, idő 11 óra. Ismétlem... (ugyan- ez németül, majd): Vége, vége, Ende.11 óra 12 perc: zavarórepülés elmúlt Kanizsa, Pécs.
11 óra 17 perc: légvédelmi tájékoztató: kevés ellenséges gép Barcsnál belépve észak felé tart, élükkel Siklóst érték el. (ugyanez németül, majd): vége, Ende.11 óra 18 perc: zavarórepülés Budapest.
11 óra 20 perc: zavarórepülés elmúlt Veszprém.11 óra 21 perc: zavarórepülés Pécs.
11 óra 26 perc: zavarórepülés elmúlt Budapest.11 óra 29 perc: zavarórepülés Földvár, Veszprém.
11 óra 30 perc: zavarórepülés Győr.
11 óra 33 perc: zavarórepülés Budapest.
11 óra 43 perc: légvédelmi tájékoztató: az ellenséges zavarógépek Csepel-sziget déli részét érték el, egyes gépek beléptek Eszéknél, irány észak, északkelet. Vége.
11 óra 45 perc: zavarórepülés Baja, Bácska.
11 óra 51 perc: figyelem, figyelem, Miófin, Kolozsvár nagytérség, idő 11:45.
11 óra 55 perc: zavarórepülés Szeged, Szolnok.
11 óra 58 perc: légvédelmi tájékoztató: egy ellenséges gép délkelet felől jövet Szegeden át Szolnok felé halad, a Budapesten átrepült ellenséges gépek Vác-Esztergom térségét érték el.
12 óra 02 perc: zavarórepülés Nyírség, Ungvár.
12 óra 04 perc: légiriadó Nyírség, Ungvár.
12 óra 06 perc: légiveszély Miskolc.
12 óra 07 perc: zavarórepülés elmúlt Győr.
12 óra 08 perc: zavarórepülés elmúlt Pécs, Veszprém.
12 óra 12 perc: légvédelmi tájékoztató: északkelet- ről sok ellenséges gép lépett be légterünkbe, élek dél felé repülnek, elérték Csapot. Az ellenséges zavarógépek Vác térségéből délkelet irányában visszarepülnek.
12 óra 16 perc: zavarórepülés elmúlt: Szeged, Szolnok.
12 óra 19 perc: zavarórepülés Kolozs. Figyelem, figyelem, Mió, Kolozsvár nagytérség, idő 1212 óra 21 perc: légiveszély Karcag, Várad.12 óra 28 perc: zavarórepülés elmúlt Baja, Bácska.
12 óra 35 perc: légvédelmi tájékoztató: az északról belépett ellenséges gépek Mátészalka, Tiszaújlak térségét érték el, egy ellenséges gép Budapest légterében mozog.
12 óra 57 perc: légvédelmi tájékoztató: az északkeleten belépett ellenséges kötelékek Tiszaújlaknál ki- léptek, és elhagyták légterünket, új belépés Vereckénél délnyugat felé.
12 óra 58 perc: légiriadó Kolozs.
13 óra: zavarórepülés Pécs, Veszprém.
13 óra 05 perc: Achtung, Achtung, Lichtspiele, Storch, Strandbad, Treppenhaus, Gustav, Tóni neun. Kommen Spinat. Uhrzeit 12 und 49.13 óra 11 perc: zavarórepülés elmúlt Budapest. Légvédelmi tájékoztató: a Vereckénél belépett ellenséges gépek Csapnál elfordultak északnyugat irányába, egyes ellenséges gépek Debrecennél nyugat felé repülnek.
13 óra 25 perc: légiriadó elmúlt Kolozs, Szilágy, Várad.13 óra 26 perc: légiveszély elmúlt Karcag, Miskolc.
13 óra 27 perc: légiriadó elmúlt Nyírség, Ungvár.13 óra 30 perc: Achtung, Achtung, Lichtspiele, Storch, Strandbad, Treppenhaus, Konrad Welle, (?) fünf, kommen Spinat, Uhrzeit 13, 23.
13 óra 57 perc: zavarórepülés elmúlt Földvár, Pécs, Veszprém.
14 óra 01 perc: zavarórepülés Budapest.
14 óra 08 perc: légvédelmi tájékoztató: a Losoncnál belépett zavarógépek elfordulva légterünkből kiléptek.További tájékoztatót egyelőre nem adunk.
14 óra 32 perc: figyelem, figyelem, Miófin, Kolozsvár egész területén, idő 14, 22.