A délelőtt folyamán többszáz ellenséges gép erős vadászkísérettel délről széles kiterjedésben berepült az ország légterébe. A fővárosból és néhány vidéki városból jelentettek bombázást. Károk keletkeztek. A lakosságnak veszteségei voltak. Légvédelmi tüzérség a berepülés útvonalán hatásosan működött.
BOMBÁZÁS
Bombázó kötelékek
A fővárosi vasúti hidak ellen indított első légicsapásban az 5. Bomber Wing csoport B–17-es repülő erődjei vettek részt, ezeket 78 vadászgép, 24 Lightning és 54 Mustang kísérte. Mivel honi légvédelmi vadászok nem zavarták meg a küldetést, amerikai veszteségekről nem tudunk.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
article
Ez a támadás nyitánya volt a szeptemberi támadássorozatnak, amely a fővárosi hidak ellen irányult, összességében nem sok eredménnyel.
schedule
Támadás ideje
Szeptember 5.
10:30 - 10:42
point_scan
Kijelölt cél
Északi és a Déli vasúti hidak
travel
Támadó kötelékek
Az amerikai 15. légi hadsereg
Személyi veszteség
53 halott
destruction
Pusztítás mértéke
A célba vett hidak nem kaptak telitalálatot, de a hídfőkhöz közel súlyos károk keletkeztek.
Bombázási adatok
Az első, budapesti vasúti hidak elleni támadásban az amerikai bombázók kizárólag 1000 fontos (454 kg) hagyományos és ugyanakkora, de különösen nagy hatóerejű RDX/TNT töltetű rombolóbombákat alkalmaztak. A támadásban ledobott nem kevesebb, mint 859 bomba ugyan a hidakban számottevő kárt nem okozott, hiszen ezeket olyan magasságból nehéz lett volna telibe találni, de városszerte porig romboltak számos ipari létesítményt és lakóházat.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légvédelem
Honi Légvédelem
Ennél a bevetésnél a támadókat a levegőben nem zavarták meg, viszont a földi légvédelem dolgozott, mégpedig magyar gyártású 1936M 4 cm-es légvédelmi gépágyúk formájában. Budapesten 25 üteget telepítettek, közel száz ilyen löveggel. Ezeket az eszközöket a hidak oltalmazására is bevetették, volt belőlük a Lánchíd tartó pillérjeinek tetején, a Margit hídon és vasúti hidak közelében is.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
veszteségek
A légitámadásban 53-an haltak meg és 93 sebesülés történt. Az áldozatok főként a III., IX. és XI. kerületből kerültek ki.
A célba vett vasúti hidakat kijavíthatatlan kár nem érte, viszont a hídfők környékén nagyobb pusztítást végzett a légitámadás. Súlyos veszteségeket szenvedett az Óbudai Gázgyár, a Dunai teherpályaudvar és a Ferencvárosi személypályaudvar. A nagy bombaszórás következtében még a Bakáts tér környékén is sok lakóépület megsérült.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légoltalom
A Légoltalmi Jelvényt 1944. május 19-én alapította a honvédelmi miniszter. Első átadására 1944. augusztus 20-án került sor. Az ünnepségeken 1021 fő vehette át az elismerést.
Egység: 97., 99. és 301. Bomb Group-ok (5. Bomber Wing)
Célpont/Feladat: Északi vasúti híd
Egység: 2., 463. és 483. Bomb Group-ok (5. Bomber Wing)
Célpont/Feladat: Északi vasúti híd
A Boeing B-17 Flying Fortress egy négyhajtóműves nehézbombázó, amelyet az 1930-as években fejlesztettek ki az Egyesült Államok Hadseregének Légi Hadtestének (USAAC) számára. A Boeing a Douglas és a Martin cégekkel versenyzett egy 200 bombázó megépítésére kiírt szerződésért, és teljesítményével mindkét versenytársát felülmúlta, miközben meghaladta a Légi Hadtest teljesítménykövetelményeit is.
P-38 “Lightning” (Wikimedia Commons)
Mennyiség: 24
Egység: 14. Fighter Group
Célpont/Feladat: kíséret
1937. februárjában az Amerikai Egyesült Államok légiereje igényt tartott egy nagy hatótávolságú elfogó és kísérő vadászgépre, amely képes 360 mérföldes (579 km/h) sebességre 20 000 láb (6097 méter) magasságban – továbbá képes ezt a sebességet egy órán keresztül tartani.
P-51 “Mustang” (Wikimedia Commons)
Mennyiség: 54
Egység: 52. és 332. Fighter Group-ok
Célpont/Feladat: kíséret
1940. áprilisában a Brit Atr Beszerzési Bizottság megállapodást kötött a General Motors érdekeltségébe tartozó North American Aviation elnökével, „Dutch” Kindlebergerrel egy teljesen új vadászgép tervezésére és fejlesztésére a brit légierő számára. Mindössze 117 napra volt szükség, hogy megtervezzék, megépítsék és levegőbe emelkedjen az új típusú vadászgép.
Bombázási adatok
A pusztított célok a budapesti vasúti hidak
Bombatípusok
A bomba töltete
Ledobott bombák (DB)
Bombák tömege (T)
Északi és Déli összekötő vasúti hidak
1000 lb GP
TNT, vagy Amatol 50/50
105
47,7
1000 lb GP
RDX/TNT
754
342,3
Összesen
859
390
Különösen nagy károkat okoztak a viszonylag újonnan alkalmazott RDX töltetű rombolóbombák, amelyek iszonyú pusztítást vittek véghez, ha nem is a hidakban, de a lakóépületeken mindenképpen.
Az egyetlen eredményt véletlenül érték el, és észre sem vették. A budapesti Északi összekötő vasúti hidat valószínűleg augusztus 9-én egy véletlen bombatalálat érte, mivel akkor nem volt kijelölt célpont. Az Óbuda melletti első medernyílás tartóját egy bomba átütötte, és az ív megroppant. Leállították rajta a vasúti forgalmat, és utászok vonultak fel a helyreállítására. Két uszályról fa alátámasztást építettek, és megkezdték a helyreállítást. A forgalom leállását az amerikai légi felderítés észre sem vette.
Az amerikaiak hidakat bombázták számottevő eredmény nélkül, ezzel szemben a főváros egyes részei súlyosan károsodtak. A támadás során a sok rombolóbomba-találat következtében kigyulladt a Soroksári úti Hungária Gőzmalom, és teljesen kiégett.
Nagyon súlyos károk érték az Déli hídhoz viszonylag közeli Boráros tér és a Bakách tér környéki lakóházakat is. Az 1000 fontos rombolóbombák szinte a földszintig átütve, 3–4 emeletes lakóházakat robbantottak fel. Kiszakították és elpusztították a házak utcai frontját és a robbanás középpontja fölötti emeleteket. A Dunába, Lágymányosra és Újpestre hulló bombák jelentős hányada nem robbant fel, ezek egy részét a honvédség tűzszerészei hatástalanították. Az erős támadás ellenére Déli vasúti híd ép maradt.
Honi Légvédelem
A második világháború időszakában többször újjászervezett Honi légvédelem Budapest oltalmazására létrehozta a légvédelmi tüzelőállások rendszerét a város különböző pontjain. A Budapesti légvédelmi tüzér parancsnokság 1944 közepén Pest-észak tüzelőállás-csoportban - 3 ütegállásban és a Buda-észak - 5 ütegállásban összpontosította az Északi vasúti híd védelmét. A híd elleni támadás elhárításában leginkább ezeket a légvédelmi ütegeket vetették be.
A főváros északi részén az Újpesti temetőnél, Óbudán a Róka-hegyen az Újlaki-hegyen, a Hármashatár-hegyen és Hajógyári-szigeten álló ütegek voltak leginkább munkában.
Személyi veszteségek
Település/kerület
Elhunytak
I.
1
III.
21
IX.
15
XI.
11
XIII.
2
XV.
1
Békásmegyer
1
Újpest
1
Összesen
53
Sebesültek összesen
93
Anyagi veszteségek
III. Kerület
Sérülést szenvedett objektum
Címe
Kár mértéke
Személyi veszteségek
Óbudai Gázgyár
84 rombolóbomba, két gáztároló leégett. A kátránygyár, a generátor telep, és a benzol tisztító megrongálódott.
10 halott
Hajógyári sziget északi sarka
9 bomba, 2 katonai épület elpusztult, 4 rongálódott.
Északi összekötő vasúti híd
10 bomba, híd alatti gázvezeték sérült, forgalom időszakosan szünetelt.
Mocsaras-dűlő
10 bomba, kisebb épületkár.
2 halott
Nyaraló övezet
Nánási út 1.–Monostori út
21 bomba, 13 fa nyaralóház elpusztult.
3 halott
Dr. Handler Ferenc Szövőipara Rt.
III. kerület, Apát u. 90.
IV. Kerület
Sérülést szenvedett objektum
Címe
Kár mértéke
Személyi veszteségek
Baán József hentesüzlete, Fővárosi Tejüzem Rt.
Ferenc József rakpart 16.
két-két kirakat légnyomáskár
Nagy Imre virágkereskedése
Fővám tér 4.
három kirakat légnyomáskár
IX. Kerület
Sérülést szenvedett objektum
Címe
Kár mértéke
Személyi veszteségek
Dunai teherpályaudvar
Horthy Miklós híd - vasúti hídig
11 romboló, 9 gyújtóbomba, 3 raktár leégett, 3 rongálódott, 12 vasúti kocsi és a sínek súlyosan rongálódtak.
6 millió pengő
Lakóházak
Bakáts tér 1-9.
találatok
500 ezer pengő
Székesfővárosi Eötvös Loránd Rádium és Röntgen Intézet
Bakáts tér 10.
Rombolóbomba találat. Az ősz folyamán a János kórházba menekítették az osztály betegeit, az értékes rádiumkészletének egy részét ellopták.
Szövetkezetek Erzsébet kórháza
Bakáts tér 11.
Súlyos épület és légnyomáskár, röntgenlabor összetört.
Iskola
Bakáts tér 12.
tetőzet és ablak kár
30 ezer pengő
Bakáts téri templom és plébánia
Bakáts tér 13.
tetőzet és ablak kár
36 ezer pengő
IX. ker. Elöljáróság
Bakáts tér 14.
telitalálat
Lakóházak
Bakáts u. 5., 6., 8.
160 ezer pengő
Lakóházak
Boráros tér 2.,3.
légnyomáskár
100 ezer pengő
Lakóházak
Ráday utca 42., 44., 47., 49., 54-61.
bombatalálatok
Szent Imre Kollégium
Ráday 43-45.
40 ezer pengő kár
Lakóház
Liliom u. 6.
ház előtti úttestkár
Lakóház
Lónyay u. 54.
légnyomáskár
Lakóház
Gabona u. 4.
telitalálat
600 ezer p - 4 halott és 17 sebesült
Lakóház
Gabona u. 2-8.
légnyomás károk
1,2 millió pengő
Sertésvágóhíd
Gubacsi út 6.
3 bomba, húsvásárcsarnok épülete megsemmisült, előtte villamosvágányok, intézőségi épület, állatorvosi épület, árusító bódé.
210 ezer pengő
Vámépület
Kvassay út
60 ezer pengő
Ferencvárosi személypályaudvar
pályatest, 3 vasúti kocsi, villanyvezeték
50 ezer pengő
Horthy Miklós híd melletti “Elevátor” raktárépületek
Közraktár u.
tűzkárok, de az árut kimentették.
800 ezer pengő
Lakóház
Közraktár u. 28.
50 ezer pengő
Déli összekötő vasúti híd
pesti hídfő
5 bomba, 3 hídmező megrongálódott.
1 millió pengő
78. sz. rendőrőrszoba és raktár
pesti hídfő mellett
M.F.T.R. objektumok
Szigetvágány és amelletti terület
bejárati ponton és egy uszály elsüllyedt, szertárépület rongálódott, 36 db benzolos hordó kigyulladt.
250.000 P.
3 db vasúti olajtartálykocsi kigyulladt
600 ezer pengő
Óvoda
Páva utca 2.
telitalálat, összedőlt
Lakóházak, két vendéglő
Soroksári u. 8-10., 14., 18., 20., 22., 27., 46-56.
bombatalálat, épületkárok, légnyomáskárok
Gizella Gőzmalom
Soroksári u. 16.
Ipar utca menti raktárépületek és lakóépület- rombolóbomba
500 ezer
Marhaközvágóhíd
Soroksári u. 58.
nagyvágó csarnok, gépk. javító műhely összeomlott, fűszer osztály raktára légnyomáskárok.
elsüllyedt, egy MFTR uszály elsüllyedt - egy megsérült, egy tanker megsérült.
Strandfürdő
8 halott, 1 sebesült
MAFC Sport telep
Budafoki és Bocskai u. között
3 bomba, környező épületek légnyomáskárok.
Műegyetem
ablak és légnyomáskárok
XIII. Kerület
Sérülést szenvedett objektum
Címe
Kár mértéke
Személyi veszteségek
M. kir. Folyam- és Tengerhajózási Rt. budapesti hajóműhelye
Újpest, Népsziget
kovácsműhely összeomlott
“Bácska” dunai vontatóhajó
elsüllyedt
Újpest
Sérülést szenvedett objektum
Címe
Kár mértéke
Személyi veszteségek
Mauthner Bőrgyár szárítója
bombatalálat, épületkárok
Kispest
Sérülést szenvedett objektum
Címe
Kár mértéke
Személyi veszteségek
Kispesti Selyemszövő Schiel Testvérek Rt.
Kispest, Szapáry utca 7-9.
Pestszentlőrinc
1 akna, 1 bomba, 1 súlyos épületkár – 39 könnyebb
Wilde-napló:
„WF: 1944. szeptember 5. 10 óra 15-kor a 61. riadó, tartott 1115-ig, egy bombától elaludt az iskolai óvóhely világítása; mikor feljöttünk a pincéből nagy füst és porfelhők a város felett, s a rádión berendelték az összes autókat: tehát nagy a kár. Délután elmentünk Marcikával megnézni a bombázások helyét: Bakács tér, Bakács utca, Elevátor, Ráday utca, Lónyay utca, Boráros tér (a Horthy-híd budai és pesti hídfője), az összekötő vasúti híd és az óbudai gázgyár voltak a fő célpontok. Igen sok magánház, illetve bérház pusztult el, seregestül vonulnak a kibombázottak új lakóhely után nézni motyóikkal. „„IX. 6. Az angolszász bombázók egész héten át a hidakat és vasútállomásokat keresték.”
A Horthy Miklós híd feljárója és a találatot kapott Elevátor-ház. (Fortepan/Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény)
Légoltalom
Légoltalmi Jelvény
A Légoltalmi Jelvényt 1944. május 19-én alapította a honvédelmi miniszter. A jelvényt feddhetetlen előéletű katonai és polgári egyének kaphatták meg, nemre és korra való tekintet nélkül.
A rendeletben pontosították, hogy kaphatta meg a jelvényt: „A légoltalom szervezése, fejlesztése és népszerűsítése érdekében önként, vagy hivatásból folyóan legalább egy éven át eredményes és hasznos tevékenységet kifejtők, valamint egy éven át kifogástalan légoltalmi szolgálatot teljesítők, úgyszintén azok részére, akik légitámadás alatt, vagy után mentési munkálatokban, tűzoltásban, sérültek ellátásában, fel nem robbant bombák, aknák stb. közömbösítésében legalább egy alkalommal önfeláldozóan és hathatósan közreműködtek.
A légoltalmi jelvény oxált alumíniumból készített 60 milliméter átmérőjű, görbített szárú, bevágott élű kereszt alapjára helyezett, légitámadást szimbolizáló rajzú pajzs, amely jobbról tölgy, balról olajággal volt övezve. A pajzson egy szárnyait széttáró sas pihen, felette szalagdíszen „LÉGOLTALOMÉRT' felírással.
A légoltalmi jelvényt a honvédelmi miniszter adományozta. Adományozásra javaslatot tehettek:
a) városok és községek légoltalmi vezetői és parancsnokai, b) Hadtest (kerületi) légoltalmi parancsnokok, c) a Légoltalmi Liga Országos Elnöksége, területi felügyelői, budapesti főkörzetvezetői, d) az Országos Tűzrendészeti Felügyelősége az Országos Légoltalmi Parancsnok.
A jelvény adományozásáról és viselésének jogosultságáról a m. kir. honvédelmi minisztérium „Igazolvány'-t adott ki. Az igazolvány az ellátott, ill. viselésre jogosult nevén és személyi adatain kívül az adományozó miniszteri rendelet számát és keltét is tartalmazta, hátlapján pedig a viselésre vonatkozó előírásokat tüntették fel. A légoltalmi jelvényt a nők és férfiak egyenruhán, valamint ünnepélyes alkalmakkor a polgári ruha jobb mellének közepén, magánalkalmakkor kisebbített alakban (en miniature) férfiak a polgári ruha baloldali gomblyukában, nők a bal mell felett is viselhették.
1944. augusztus 20-án Szent István napján adták át a légoltalom hőseinek a Légoltalmi Jelvényt elsősorban a fővárosban, de egyidőben számos városban és községben. A fővárosban a Vérmezőn Csatay Lajos vezérezredes honvédelmi miniszter adta át a Légoltalmi Jelvényeket.