replay

A brit légierő éjjeli támadása

arrow_downward
101 halott
79 bombázó
Nagy-Britannia
chevron_backward
Április 3.
Hétfő 23:35 - 00:15
chevron_forward
Idővonal
Április
Május
Június
Július
Augusztus
Szeptember
101 halott
79 bombázó
Nagy-Britannia
Célpontok

A csepeli Weisz Manfréd Acél- és Fémművek Rt. és annak rendező pályaudvara

Támadók
Wellington Mk. X.
B-24
Bombák
Rombolóbomba, 250 lb, GP
Rombolóbomba, 500 lb, MC
Gyújtóhasáb, 4 lb, INC
Rombolóbomba, 1000 lb, GP
conversion_path
Idővonal
Magyar távirati iroda jelenti

Ellenséges repülőgépek folyó hó 3-áról 4-ére virradó éjszaka több hullámban az ország légterébe berepültek és újabb terrortámadást intéztek Budapest ellen. A légvédelmi tüzérség elhárító tüzében és az éjjeli vadászok közbelépésére a támadás nem tudott teljes egészében kifejlődni. Egyes helyekről bombázást és tüzeket jelentettek. Kárjelentés későbbi időpontban kerül kiadásra.

BOMBÁZÁS

Bombázó kötelékek

A feladat végrehajtásában 87 bombázó vett részt (78 Wellington és 9 Liberator), amelyek közül hat Wellington Mk. X. és két Liberátor repülőgép műszaki hiba miatt visszafordult, vagy fel sem szállt. A feladatot 79 bombázó (72 Wellington és 7 Liberator) hajtotta végre. A hét B-24 világítási és célmegjelölő volt, a többi romboló- és gyújtóbombát hordozott.

No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
article
A brit 205. bombázó csoport részben ugyanazokat a célpontokat támadta, amiket az amerikaiak, de ezen felül a csepeli Weisz Manfréd hadiipari komplexumot is célba vette. A brit jelentések kiemelték, hogy a célpontok azonosítását segítette a nappali bombázásnál kialakult, 60 mérföldről is jól látható hatalmas tűz. Ennek ellenére a britek első budapesti bevetésén ledobott bombái nagyrészt célt tévesztettek.
schedule
Támadás ideje
Április 3.
23:35 - 00:15
point_scan
Kijelölt cél
A csepeli Weisz Manfréd Acél- és Fémművek Rt. és annak rendező pályaudvara
travel
Támadó kötelékek
A brit 205. Bombázó csoport
Személyi veszteség
101 halott
destruction
Pusztítás mértéke
A csepeli gyártelep jelentős mértékű rombolása

Bombázási adatok

A bombázásban részt vevő Liberátorok gépenként 4x1000 fontos (454 kg-os) és 8x500 fontos bombákat hordoztak. A Wellingtonok gépenként 6x500 fontos romboló, vagy 540 darab 4 fontos (1,8 kg-os) gyújtóhasábot vittek a cél fölé. A 40. Squadron Wellington bombázói gépenként 4x500 fontos és 4x250 fontos (114 kg-os) bombákat hordoztak. A britek összességében 89 tonna romboló- és 20 tonna gyújtóbombát szórtak a fővárosra. A célterület megvilágítását a különféle időben odaérkező bombázó gépekről ledobott több, mint 200 világítóbomba biztosította. A megvilágítatlan percek alatt a bombázók kénytelenek voltak még egy rárepülést végezni, vagy egyszerűen csak becslés alapján a Duna vízfelületéhez mérten, illetve a már égő célok alapján dobták le a bombáikat. A cél feletti pára és a füst akadályozta a pontos irányzást. A célterület egésze lángba borult, a bombák kegyetlen pusztítást végeztek. Robbanások és tüzek érték az összeszerelő csarnokokat és hatalmas tűztenger keletkezett a gyártelep helyén. A támadás során több pilóta a főváros távolabbi területein is tüzeket észlelt.

No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image

légvédelem

Honi Légvédelem

A Nagy-Budapest légterébe behatoló bombázók erős és viszonylag pontos légvédelmi tűzzel szembesültek, amelyről az amerikai jelentések is beszámoltak. A légitámadás ellen a csepeli 4 ütegállás vette fel a harcot. A magyar 8 cm-es, illetve a Tököli repülőtér melletti tüzelőállás német 8,8 cm-es ágyúi folyamatos tűz alá vették az ellenséget. A Ferencvárosi pályaudvart védő hat üteg, 24 magyar 8 cm-es légvédelmi ágyúval védekezett. A légvédelmi tüzérségi tűztől három B-24 súlyosan megrongálódott, 58 bombázó találatot kapott. A Szolnokon és Ferihegyen állomásozó magyar vadászrepülőket riadóztatták, 4 Héja II, 12 Me-109 és ugyanannyi Me-210 nehéz vadászrepülő szállt fel, három századnyi német vadászgéppel kiegészítve. Hivatalosan a magyarok egy Me-109-est veszítettek.

No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image

veszteségek

Az első amerikai bombázás 933 emberéletet követelt. A Ferencvárosi pályaudvar támadása során találatokat kaptak a Soroksári út környéki üzemek, gyárak, lakóházak. A vasúti célponthoz közeli Szent László Kórházat is találat érte. A romok 200 embert temettek maguk alá. Pestszenterzsébeten 223 fő, a szigetszentmiklósi Dunai Repülőgépgyárnál 168 fő vesztette életét.

A Ferencvárosi pályaudvar és környéke jelentős károkat szenvedett, de a legtöbb kár a Dunai Repülőgépgyárban keletkezett. A szerelőcsarnok 80-90 százalékban használhatatlanná vált. Pestszenterzsébeten 347 ház dőlt romba, 900 súlyosan megrongálódott.

No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
ℹ️ This will show the alt text of the current image

légoltalom

1944. április 3-án és a 3-áról 4-ére virradó éjszaka történt budapesti bombázások után április 4-én a légoltalmi kiürítési kormánybiztos közleményt adott ki Budapest és környékének kiürítésével kapcsolatban. Az elszállítást városrészenkénti beosztással a legrövidebb időn belül tervezték. Április 5-én a kiürítési kormánybiztos felhívta a figyelmet, hogy a főváros kiürítése önkéntes alapon történik, kényszerkiürítésről csak meghatározott esetekben lehet szó.

A légitámadások elleni védekezésként Budapest székesfőváros, Budafok, Kispest, Pestszenterzsébet, Pestszentlőrinc, Rákospalota és Újpest megyei városok, valamint Albertfalva és Csepel községek lakossága egy részének az ország más területén való elhelyezése vált szükségessé. Ezzel kapcsolatban a kormánybiztos közölte, hogy az előbb felsorolt helységek elhagyása szempontjából a lakosságot két csoportra osztották:

1. a közhivatalok és más közintézetek, valamint hadiüzemek alkalmazottai,
2. az előző kötelékbe nem tartozó egyéb lakosság.

Az 1. pont alatt megjelöltek elköltöztetésével kapcsolatos kérdéseket hivataluk, illetőleg a hadiüzemi alkalmazottakét az iparügyi miniszter szabályozta.
A 2. pont alá tartozó lakosság elköltözése önkéntes jelentkezés alapján történt. Kényszer útján való elköltöztetést a kormány csak a hajléktalanokká váltakkal szemben alkalmazott. Aki a fent felsorolt helységek lakosai közül bejelentette, hogy a légitámadások miatt lakóhelyét el akarja hagyni, annak az ország más helyiségébe való elköltözését tették lehetővé.Nem költözhettek el azok, akiknek a foglalkozása közérdek volt, így a közlekedési vállalatok személyzete, a hadiüzemekben dolgozók, a tűzoltók, mentők, a pénzintézeti dolgozók, orvosok, gyógyszerészek, szülésznők, a temetkezési vállalatok dolgozói, élelmiszer-kereskedők, hentesek, a kisiparosok többsége, valamint a légoltalmi szervezetekbe beosztottak.Budapest főváros minden kerülete, továbbá felsorolt megyei városok és községek mindegyike számára a légoltalmi kiürítési kormánybiztos külön- külön az ország egy-egy részét jelölte ki „fölvevőterületként”. Ez alapján mindenki csak a lakása szerint kijelölt fölvevő területre költözhetett és lakásutalványt kapott. Akinek vidéken saját háza (öröklakása) volt, abba föl és lemenő ágbeli rokonaival (szülők, nagyszülők, gyerekek, unokák stb.) és az azokkal közös háztartásban élőkkel együtt kiköltözhetett és már április 5-étől helyet kaptak a szerelvényeken.A kiürítési vonatok indulását külön falragaszokon a légoltalmi kiürítési kormánybiztos tette közzé. A tömegszállítás megkezdése április 7-től külön tájékoztatók szerint történt meg.
A vasúti szállítás személykocsik hiánya miatt főleg fedett teherkocsikban történt. A szerelvényekben lévő személykocsikat betegek, terhes anyák, 5 éven aluli gyermekekkel utazó anyák és aggok vehették igénybe. A kiürítés során eltávozók 150 kg poggyászt vihettek magukkal. A poggyászokat vasúti mérlegelés és külön feladás nélkül lehetett vinni. Javasolt volt az útipoggyász összeállításánál az iratok, értéktárgyak, fehérneműk, főzőedények és a háztartásban lévő élelmiszerkészletek elcsomagolása.

A lakosság szigorú ütemterv szerint a fővárosi pályaudvarokon (Déli, Nyugati, Keleti, Kelenföldi, Kőbánya-felső, Bp. Soroksári út) létesített berakodási helyekről induló szerelvényeken hagyta el a fővárost és környékét. Április 7–8–9–10–11-én Budapest IX. kerület, XIII. kerület, Csepel, Pestszenterzsébet, Kispest, Budafok, Albertfalva, Pestszentlőrinc, Újpest és Rákospalota lakói távozhattak. 12-étől a főváros további kerületeinek, illetve a már említett városok, községek lakóit szállították el. A kitelepítés nagy ütemére jellemző, hogy 13-án 36, 14-én 18, 15-én 21, 16-án ismét 18 szerelvény állt a távozni kívánók rendelkezésére. A kitelepültek számát a vonatok nagy számából mintegy 200-300 000 főre lehet következtetni.Valószínűleg a veszélyeztetett területek (Bp. IX., X., XIII. kerületek, Csepel, Pestszenterzsébet, Újpest stb.) lakosságának nagy része elhagyta lakhelyét, mert a későbbi támadások során e helyeken már lényegesen kisebb volt a lakosság vesztesége.

No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
ℹ️ This will show the alt text of the current image

Filmhíradó

1944. ÁPRILIS • MAGYAR VILÁGHÍRADÓ 1051.

Magyar Világhíradó: Angolszász repülőgépek támadást intéztek hazánk területe ellen

Április 3.
A brit légierő éjjeli támadása