A délelőtti órákban egy észak amerikai bombavető kötelék repült be erős vadászkíséret mellett Olaszországból a Duna térségébe és terrortámadást intézett Budapest területe ellen. A légvédelmi tüzérség kötelékei is eredményesen harcoltak az ellenséges alakulatok ellen. Budapest környékén is több négymotoros amerikai bombavető lezuhanását figyelték meg.
BOMBÁZÁS
Bombázó kötelékek
Az amerikaiak az összes repülő erőddel rendelkező köteléküket a fővárosi olajipari létesítmények támadására küldték. A 162 B–17-en kívül a Ferencvárosi pályaudvart támadó 103 B–24 Liberator is részt vett a bombázásban, ezeket 48 P–38 Lighting és 85 P–51 Mustang fedezte. Az amerikaiak vesztesége 3 Liberator, 2 repülő erőd és 5 P–38-as volt.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
article
Átfogó támadás történt a magyarországi olaj- és vegyipar ellen, bombázták a lőpor- és robbanóanyagot gyártó központokat: a Péti Nitrogénműveket és a Fűzfői Nitrokémia üzemeit. A bombázók többsége Budapesten a Ferencvárosi pályaudvart az olajipari létesítmények közül a Fantó Egyesült Magyar Ásványolajgyárak Rt. telepét, a Magyar Petróleumipar Rt.-t és a Shell Kőolaj Rt. finomítóit támadta.
schedule
Támadás ideje
Július 14.
09:50 - 10:14
point_scan
Kijelölt cél
A budapesti olajfinomítók- és raktárbázisok, Ferencvárosi pályaudvar
travel
Támadó kötelékek
Az amerikai 15. légi hadsereg
Személyi veszteség
82 halott
destruction
Pusztítás mértéke
A Fantó Egyesült Magyar Ásványolajgyárak Rt. telephelye teljesen megsemmisült, a vasútvonal súlyos károkat szenvedett
Bombázási adatok
A támadó kötelékek kizárólag 1000 fontos (454 kg) bombákat alkalmaztak a célok pusztítására és azokból is három híján ezer darabot dobtak le. A nem kevesebb, mint 452,2 tonna rombolóbomba szörnyű pusztítást végzett a már korábban többször bombázott területeken. A Fanto telepét sokáig nem tudták eloltani, az egész fővárosban látszott a hatalmas olajfüst. A pontatlan célzás miatt feltűnően sok rombolóbomba hullott a lakóövezetekre is.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légvédelem
Honi Légvédelem
Az amerikaiak hírszerzése folyamatosan monitorozta a bombázott objektumok további működését és a légvédelem állapotát. A támadás előtt a főváros térségében 128 légvédelmi löveggel számoltak, amely megnehezítette a bombázás céljainak elérését. Mintegy 40 magyar és német vadász, köztük a Pumák mindhárom századának 16 gépe vette fel a légiharcot. A német vadászerők négy gépet veszítettek, magyar pilóta nem vesztette életét. A Magyar Királyi Honvéd Vezérkar tájékoztatása alapján a vadászrepülők és a szárazföldi légvédelem 26 ellenséges repülőgépet lőtt le a magyar légtérben. Egyes források ebből 12 gépet Budapest légterébe tesznek.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
veszteségek
82 emberéletet oltottak ki, amelynek több mint fele a IX. kerületben történt.
Súlyos károk keletkeztek a sokadjára bombázott IX. kerületi Soroksári út környékén és a csepeli olajlétesítményeknél. További káreseményeket jelentettek a X., XI., XII., kerületekből, de hullottak bombák Kispestre, Pestszentlőrincre, Pestszenterzsébetre, Soroksárra, Csepel községre és Budafokra is.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légoltalom
1944. március 15-étől a Honvédelmi Minisztérium újraszabályozta a lakosság tájékoztatását, annyi berepülés történt. Ettől kezdve, ha az ellenséges repülőgépek 150 km-re megközelítették az országhatárt, a fővárosban rádión bejelentették: „Műsorunkat bizonytalan időre megszakítjuk.” A „Légiveszély! Légiveszély! Budapest” bejelentés pedig már akkor bekövetkezett, ha a repülőgépek a körzethatárt 200 kilométerre megközelítették.
Egység: 2. és 97. Bomber Group-ok (5. Bomber Wing)
Célpont/Feladat: Fanto Egyesült Magyar Ásványolajgyárak Rt. Mennyiség: 54
Egység: 99. és 463. Bomber Group-ok (5. Bomber Wing)
Célpont/Feladat: Magyar Petróleumipar Rt
Mennyiség: 53
Egység: 301. és 483. (5. Bomber Wing)
Célpont/Feladat: Shell Kőolaj Rt. finomítói
A Boeing B-17 Flying Fortress egy négyhajtóműves nehézbombázó, amelyet az 1930-as években fejlesztettek ki az Egyesült Államok Hadseregének Légi Hadtestének (USAAC) számára. A Boeing a Douglas és a Martin cégekkel versenyzett egy 200 bombázó megépítésére kiírt szerződésért, és teljesítményével mindkét versenytársát felülmúlta, miközben meghaladta a Légi Hadtest teljesítménykövetelményeit is.
„Ezt a gépet a repülés történetének egyik legfontosabb repülőjeként tartják számon. Öt évvel a B-17-es után tervezték, de igazából nem javított jelentős mértékben a „repülő erőd” erőd teljesítményén, ráadásul az általános stabilitás és irányíthatóság tekintetében rosszabb volt, egy átlag pilóta számára nehezebben irányítható. Emellett messze a legbonyolultabb és a legdrágább harci repülőgép, amelyet a világ valaha látott. Mégis, megmutatta, hogy a jövőben milyen irányba fognak haladni a fejlesztések.”
P-38 “Lightning” (Wikimedia Commons)
Mennyiség: 48
Egység: 14. Fighter Group
Célpont/Feladat: 47TH Kísérete
1937. februárjában az Amerikai Egyesült Államok légiereje igényt tartott egy nagy hatótávolságú elfogó és kísérő vadászgépre, amely képes 360 mérföldes (579 km/h) sebességre 20 000 láb (6097 méter) magasságban – továbbá képes ezt a sebességet egy órán keresztül tartani.
P-51 “Mustang” (Wikimedia Commons)
Mennyiség: 85
Egység: 31. és 52. Fighter Group
Célpont/Feladat: a B-17-eseket (5th Bomb Wing) kísérték
1940. áprilisában a Brit Atr Beszerzési Bizottság megállapodást kötött a General Motors érdekeltségébe tartozó North American Aviation elnökével, „Dutch” Kindlebergerrel egy teljesen új vadászgép tervezésére és fejlesztésére a brit légierő számára. Mindössze 117 napra volt szükség, hogy megtervezzék, megépítsék és levegőbe emelkedjen az új típusú vadászgép.
Veszteségek
Amerikai veszteségek
Típus
Mennyiség
Egység
B-17
1
463. Bomber Group
B-17
1
483. Bomber Group
B-24
1
376. Bomber Group
B-24
1
449. Bomber Group
B-24
1
451. Bomber Group
P-38
5
14. Fighter Group
Honi vadászvédelem veszteségei
Típus
Mennyiség
Egység
Me-110
1
Német Me-109
1
Fw-190
2
Bombázási adatok
A pusztított célok, pályaudvar és olajipari létesítmények Budapesten
Bombatípusok
A bomba töltete
Ledobott bombák (db)
Bombák tömege (t)
Ferencvárosi pályaudvar
1000 lb GP
TNT Amatol, vagy RDX
529
240,2
Olajipari létesítmények:
Fanto Egyesült Magyar Ásványolajgyárak Rt.
Magyar Petróleumipar Rt.
Shell Kőolaj Rt. finomítói
1000 lb GP
TNT Amatol, vagy RDX
468
212,5
Összesen
997
452,7
Honi Légvédelem
Az amerikaiak hírszerzése minden bevetés előtt nagy figyelmet fordított a várható légvédelmi tüzérség felderítésére és pontosítására. A felderítők által készített légifényképek elárulták a kiépített tüzelőállások helyeit, a bevetésről visszaérkezett állomány pedig igazolta, vagy aktualizálta ezek adatait.Minden bevetés után értékelték a légvédelmi tűz erősségét és pontosságát a célok térségében és a repülési útvonalon. Az értékelés során a repülő állománynak a tüzérségi tűz erejét (gyenge-közepes-erős), pontosságát (pontos-mérsékelt-pontatlan) és a lövegek űrméretét (könnyű-közepes-nehéz) kellett meghatározni a megadott szempontok szerint.
Magyar felségjelzésű Me-109 (ADT)
Mennyiség: 16
Egység: 101. “Puma” vadászosztály
Me-109 vadászrepülő (Wikimedia Commons)
Mennyiség: ~25
Me-110 (HTM)
Mennyiség: ~25
Fw-190 (HTM)
Mennyiség: ~25
Honi vadászvédelem
Típus
Mennyiség
Egység
Német egy- és kétmotoros vadászrepülő
~25
Me-109
16
101. “Puma” vadászosztály
Honi vadászvédelem veszteségei
Típus
Mennyiség
Egység
Me-110
1
Német Me-109
1
Fw-190
2
Személyi veszteségek
Település/kerület
Elhunytak
VI.
14
VIII.
1
IX.
51
XII.
1
XV.
2
Pestszentlőrinc
7
Pestszentimre
5
Csepel
1
Összesen
82
Anyagi veszteségek
Gyár/Üzem/Objektum
Helye, címe
Találatok száma
A kár mértéke
Fanto Egyesült Ásványolajgyárak Rt.
IX. kerület Soroksári út 95.
A gáz- és olajdestillációs kazánok, benzin rektifikációs üzem, tartányok telitalálatot kaptak, a központi laboratórium, kémények súlyosan megsérültek.
36 halott, 4 sebesült. 17,6 millió pengős kár
Helvey Tivadar vegyészeti gyár
IX. kerület Soroksári út 106.
A gyár elpusztult, a termelést nem állították helyre, kitelepítésre került.
Meister Szappangyár
IX. kerület Soroksári út 47–49.
A gyár megrongálódott, termelésben károk keletkeztek.
Mechanikai Szövőgyár Rt.
IX. kerület Soroksári út 110–112.
34 db rombolóbomba, 80%-os kár.
A gyár nem állt helyre, a maradék berendezéseket Bajára telepítették.
Hutter és Lever Rt.
IX. kerület Soroksári út 144.
Hazai Fésűsfonó és Szövőgyár Rt.
IX. kerület Soroksári út 164.
4 db 500 fontos bomba, 4 sebesült
Közepes épület- és gépkárok
Weisz Manfréd Konzervgyár Rt.
IX. kerület Soroksári út 86.
A telep megrongálódott.
Weisz Manfréd Konzervgyár Rt.
IX. kerület Földváry u. 4.
A telep megrongálódott.
Hungária Vegyi és Kohóművek Rt.
IX. kerület Kén utca
51 db 500 fontos bomba
A kár helyrehozhatatlan, termelés teljesen leállt.
Hungária Vegyi és Kohóművek Rt.
IX. kerület Illatos út
18 db 500 fontos bomba
21 halott, 29 sebesült, 2-3 hónapra leállt a termelés.
Magyar Köztisztviselők Fogyasztási-, Termelő- és Értékesítő Szövetkezete
Meloccó Péter Cementárugyár és Építési Vállalat Rt.
IX. kerület Timót u. 4/a.
A gyár épületei és berendezései megrongálódtak.
Nagyvásártelep
IX. kerület
Igazgatósági épület
Danubia Textilelőkészítő Rt.
XI. kerület Ibrahim u. 27.
A gyár megrongálódott
Termelésben károk keletkeztek.
Károly Főherceg laktanya környéke
V. kerület Honvéd u 28.
Szegő Vilmos bőrgyár
Pestszenterzsébet, Határ u. 61–66.
A gyárban jelentős károk keletkeztek.
Általános Fonó és Textilipar Rt.
Pestszentlőrinc, József u. 8–10.
A gyárban károk keletkeztek
A termelés korlátozottan folyt.
Papirus Cséve és Ipari Segédanyaggyár Rt.
Csepeli Szabadkikötő
A gyár raktárai megrongálódtak.
Budapest Székesfőváros Elektromos Művei
VII. kerület Váci út 72–74.
Az elektromos művek objektumai megrongálódtak
Károsodott a termelés.
Budapesti Helyiérdekű Vasutak Rt.
HÉV létesítmények megrongálódtak
A közlekedésben zűrzavart okoztak.
Magyar-Belga Ásványolaj Rt.
Csepel
A tárolótartályok kigyulladtak.
Shell Kőolaj Rt. (üzem és expedíciós telep)
Csepel
60 db 225–500 kg-os bomba
A finomítóban több fontos objektum (szivattyúházak, kazán) telitalálatot kapott, a vezetékek és 3778 tonna olaj megsemmisült.
Wilde-napló:
„VII. 14. Légi veszély jelzésekre ébredtünk, 10-kor felüvöltött a 32. sziréna, 12-ig voltunk a pincében. Elég nagy bombázás folyt, 600 gép jött három hullámban, Budapest fölött 12 gépet lőttek le, az ország fölött 25-öt. Utána behívták az összes autókat a rádión, ez rossz jel. Csepelt (az olajfinomítókat), a Soroksári utat, Haller teret, Kelenföldi pályaudvart érték telitalálatok. Este 10-től éjjel 2-ig zavarórepülések, nem sokat aludtunk aztán se.”
Légoltalom
Légi riasztási jelzések: a lakosság figyelmeztetését és tájékoztatását szolgáló, műsorszóró rádiók, szirénák, szükségriasztó-eszközök felhasználásával sugárzott jelzések a várható ellenséges légitámadásról.Magyarországon 1939. augusztus 23-tól két jelzés volt érvényben: a „Légvédelmi riadó!', illetve a „Légi- veszély elmúlt!'. 1944 márciusától új riasztási rendszert vezettek be.Az új riasztási rendszer szerint, ha az ellenséges repülőgépek 150 km-re megközelítették az országhatárt, a Budapest I. műsorszóró rádióállomás bejelentette: „Műsorunkat bizonytalan időre megszakítjuk.” Ezzel egyrészt a további légoltalmi adások részére szabaddá tette a rádiócsatornát, másrészt megnehezítette a támadó gépek tájékozódását. A szirénákat és a szükségriasztó-eszközöket a légvédelmi és légoltalmi rendszer útján működtették.
A „légi veszély” bejelentése akkor következett, ha az ellenséges repülőgépek valamely riasztó körzet határát 200 kilométerre megközelítették. Valamennyi jelzést – közvetlen bekapcsolódással – a kis-gellérthegyi Sziklaközpontban települt Országos Légoltalmi Központ rendelte el.
A rádióban a következő szöveget mondták be: „Légiveszély! Légiveszély”, majd közölték a riasztási körzetet, pl. „Pécs–Kanizsa–Zala” „Pécs–Kanizsa–Zala”. „Légiveszély”. Szirénán félperces, egyhangú búgó hang jelezte a veszélyt. E jelre a munkát tovább kellett folytatni, és tilos volt az óvóhelyre levonulni. A légoltalom vezetői, szervei azonban már ekkor elfoglalták a légoltalmi központokat és felkészültek a légiriadóra, illetve a légitámadásra. Amikor a kötelék 15 perc távolságra ért, elrendelték a „Légvédelmi riadó!-t'. A háromszor félperces üvöltő szirénahangra (fél perces szünetekkel) a kijelölt felderítő és őrszemélyzetet kivéve mindenkinek óvóhelyre kellett vonulnia. A támadást követően adták a „Légiriadó elmúlt!' jelzést, szirénával kétszer félperces egyenletes búgó hanggal. Amikor a kötelék végleg elhagyta a légteret, a „Légiveszély elmúlt!' jelzést sugározta a rádió.
A másik jelzés volt a „zavarórepülés”, ha három repülőgépnél kevesebb közelítette meg a körzetet. Erről csak rádión tájékoztatták a lakosságot. Sziréna jele nem volt, a hadifontosságú munkát nem lehetett félbeszakítani, de a lakosság, ha akart, levonulhatott az óvóhelyekre. E légoltalmi jelzés bevezetését az indokolta, hogy gyakorivá vált a légi tevékenység az ország felett.
Falragasz a légoltalmi jelzésekről és a tevékenység rendjéről. (HTM)
Széll Kálmán tér, háttérben a Vérmező út házsora. (Fortepan / Lissák Tivadar)