Szeptember 18-án a délelőtti órákban erős ellenségi kötelékek repültek délről az ország légterébe. A Duna-Tisza Közén és a Dunántúlon repülve, Budapest és egyes vidéki városok ellen terrortámadást hajtottak végre. Anyagi károk keletkeztek. A támadó gépek ellen légvédelmi tüzérségünk hatásosan működött. Eddig több gép lelövését jelentették.
BOMBÁZÁS
Bombázó kötelékek
Szeptember 18-án három Bomber Wing két-két csoportja indult bevetésre az olaszországi Foggia-i repülőterekről. A 149 Liberator jelentős kíséretet kapott, 115 Lightning és 36 Mustang révén, amelyek ellen a magyar és német vadászerőket nem vetették be. Az amerikaiak egy B–24-est veszítettek az intenzív légvédelmi tűzben.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
article
Az amerikai bombázók a korábbi sikertelen hídrombolások után ismét feladatul kapták a két budapesti vasúti híd használhatatlanná tételét.
schedule
Támadás ideje
Szeptember 18.
10:35 és 11:45
point_scan
Kijelölt cél
Az Északi és a Déli vasúti hidak
travel
Támadó kötelékek
Az amerikai 15. légi hadsereg
Személyi veszteség
28 halott
destruction
Pusztítás mértéke
Az Északi vasúti hidat tovább rombolták, a Déli vasúti híd budai hídfőjében és a vasúti pályán károk keletkeztek.
Bombázási adatok
Az amerikaiak nem bízták a véletlenre a rombolást, ennél a támadásnál már 2000 lb GP bombákat használtak. A ledobott nagy hatóerejű bombák harmada már ilyen típus volt. Az Északi vasúti híd óbudai hídfőjére 8 aknahatású rombolóbomba hullott, amik a híd ívét megdöntötték, a híd testét pedig felszakították. A híd használhatatlanná vált ugyan, de akkor már a korábbi rombolás miatt a vonatforgalom szünetelt. A Déli vasúti hídnál a budai hídfőt több rombolóbomba-találat érte. A vasúti hídon a forgalom azonban zavartalanul haladt tovább.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légvédelem
Honi Légvédelem
A légvédelem hatékonyságát illetően a Magyar Távirati Iroda és az amerikai jelentésekre kell hagyatkoznunk, amelyek szerint a magyar légvédelmi tüzérség hatásosan működött és több gépet is eltaláltak, melyek közül egy B–24-es nehézbombázó biztosan le is zuhant.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
No items found.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
veszteségek
A bombázás 28 ember életét oltotta ki, az áldozatok főleg a célként megjelölt vasúti hidak pesti hídfőinek környékéről kerültek ki Ferencvárosban és Újpesten.
Az Északi híd az óbudai hídfőnél súlyosan megrongálódott, és ezen kívül a hozzá közel eső területeken fekvő Óbudai Gázgyár és főváros szerte lakóépületek is megsérültek. A Déli vasúti hídon ezzel szemben a forgalom a bombázás ellenére zavartalanul folytatódott.
ℹ️ This will show the alt text of the current image
ℹ️ This will show the alt text of the current image
légoltalom
Az Északi vasúti híd támadásánál nagyon sok rombolóbomba hullott Óbudára, Angyalföldre és Újpestre. Utóbbi ekkor még nem volt a főváros része és a vasúti híd, valamint a Tungsram gyár kivételével nem is volt a területén potenciális stratégiai cél, éppen ezért óvóhelyekkel is ritkábban volt ellátva, mint a Budapesthez tartozó kerületek. A település nem számított masszív bombázásokra, de arra sem, hogy jónéhány eltévedt bomba zuhan rá.
Egység: 376. és 450. Bomber Group-ok (47. Bomber Wing), 454. és 459. Bomber Group-ok (304. Bomber Wing), 460. és 485. Bomber Group-ok (55. Bomber Wing)
Célpont/Feladat: Északi és Déli vasúti hidak
Ezt a gépet a repülés történetének egyik legfontosabb repülőjeként tartják számon. Öt évvel a B-17-es után tervezték, de igazából nem javított jelentős mértékben a „repülő erőd” erőd teljesítményén, ráadásul az általános stabilitás és irányíthatóság tekintetében rosszabb volt, egy átlag pilóta számára nehezebben irányítható. Emellett messze a legbonyolultabb és a legdrágább harci repülőgép, amelyet a világ valaha látott. Mégis, megmutatta, hogy a jövőben milyen irányba fognak haladni a fejlesztések.
P-38 “Lightning” (Wikimedia Commons)
Mennyiség: 37
Egység: 14. Fighter Group
Célpont/Feladat: Kíséret
Mennyiség: 78
Egység:1.és 82. Fighter Group-ok
Célpont/Feladat: 'Felülről' Biztosított
1937. februárjában az Amerikai Egyesült Államok légiereje igényt tartott egy nagy hatótávolságú elfogó és kísérő vadászgépre, amely képes 360 mérföldes (579 km/h) sebességre 20 000 láb (6097 méter) magasságban – továbbá képes ezt a sebességet egy órán keresztül tartani.
P-51 “Mustang” (Wikimedia Commons)
Mennyiség: 36
Egység: 325. Fighter Group
Célpont/Feladat: Kíséret
1940. áprilisában a Brit Atr Beszerzési Bizottság megállapodást kötött a General Motors érdekeltségébe tartozó North American Aviation elnökével, „Dutch” Kindlebergerrel egy teljesen új vadászgép tervezésére és fejlesztésére a brit légierő számára. Mindössze 117 napra volt szükség, hogy megtervezzék, megépítsék és levegőbe emelkedjen az új típusú vadászgép.
Veszteségek
Típus
Mennyiség
Egység
B-24
1
459. Bomber Group
Bombázási adatok
Az 1944. szeptember 18-án délelőtti bombatámadás a vasúti hidak ellen
A pusztított célok, vasúti és olajipari létesítmények Budapesten
Bombatípusok
A bomba töltete
Ledobott bombák (DB)
Bombák tömege (T)
Északi és Déli vasúti hidak
2000 lb GP
RDX / TNT
161
146,2
1000 lb GP
RDX / TNT
216
98
1000 lb GP
TNT vagy Amatol 50/50
151
68,8
Összesen
528
312,8
Az amerikaiak itt vetettek be először 2000 fontos TNT/RDX töltetű különösen nagy hatóerejű bombákat. Bár korábban Budapest bombázásánál már alkalmaztak ilyen töltetet, de ez volt az első, hogy ekkora bombában használták ezt a megnövelt robbanóhatású anyagot.
Az aknahatású bombáknál 1944-től RDX robbanóanyagot is alkalmaztak. Az RDX jelzés a robbanótöltetre és nem a bomba elnevezésre utal. RDX, másképpen Hexogén egy igen brizáns robbanóanyag. Az RDX töltetű bombák felépítése nem különbözött más rombolóbombától, de a töltete a jóval brizánsabb, nagyobb hatású TNT/Hexogén keverék volt.
A Déli vasúti hídnál a budai hídfőt és a mellette lévő Kopaszi-gátat, a Budafoki úti vasúti aluljárót, a Nádor-kerti vasúti aluljárót sok rombolóbomba-találat érte. Nagyobb kárt azonban csak a Budafoki úti aluljáróban okoztak, ahol a híd egy része leszakadt. A Budafoki úti Goldberger gyárra sok bomba csapódott és a Kelenföldi erőmű is megrongálódott.
A vasúti hídon a forgalom azonban zavartalanul ment tovább. A bombatámadás a súlyos károk ellenére sem érte el a célját, mert nem akadályozta meg a vasúti forgalmat a déli vasúti hídon. A bombázásoknak máig tartó hatása van, ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy még 2011-ben is találtak és hatástalanítottak amerikai 1000 lb GP amerikai bombát a Lágymányosi-öbölben, amelyet a Magyar Honvédség tűzszerészei a víz alól emeltek ki.
Honi Légvédelem
A légvédelmi ágyúk és gépágyúk lelövéseiről katonai források részben rendelkezésre állnak, illetve némely esetben sajtóközleményekben lehet megtalálni a releváns adatokat. Ugyanakkor ezek a jelentések sokszor túlzónak bizonyultak, illetve az egész aznapi tevékenységről szóltak, így számos esetben csak a légi hadművelet egészének veszteségei állnak rendelkezésre, mind angolszász, mind pedig magyar részről.
Vannak olyan támadások, amelyeknek a légvédelmi tevékenységéről alig állnak rendelkezésre hiteles adatok.
Személyi veszteségek
Település/kerület
Elhunytak
IX.
12
XIV.
1
Újpest
12
Rákospalota
1
Pestszentimre
1
Pestszenterzsébet
1
Összesen
28
Anyagi veszteségek
Károsodott objektum
Címe
Kár
Északi összekötő vasúti híd óbudai hídfője
Óbuda
8 aknabomba hullott, az ívet megdöntötte, hidat felszakította
Óbudai gázgyár
III. kerület, Homokos-dűlő
20 rombolóbomba robbant, nyomóvezeték elpusztult, generátortelep súlyosan megrongálódott
Északi összekötő vasúti híd újpesti hídfője
Újpest
40 bomba csapódott be
Magyar Pamutipar Rt.
III. kerület Lajos u. 93–95.
Marhavágóhíd
IX. kerület Soroksári út 58.
főbejárat, óvóhely telitalálat
Soroksári u. 9.
épületkár
Hungária Egyesült Gőzmalmok Rt.
IX. kerület Soroksári út 43.
Soroksári úti HÉV megálló
IX. kerület
5 bombatalálat
Hajnal Ipari Rt.
IX. kerület Gubacsi út 13.
gyárépület tűzkár
IX. kerület Gubacsi út 11.
épületkár
Weisz Manfréd Konzervgyár Rt.
IX. kerület Földváry u. 4.
IX. kerület Földváry u. 5.
úttest kár
IX. kerület Soroksári-Koppány u. sarok
úttest, gázcső
Autótaxi Budapesti Autómobil Közlekedési Rt.
X. kerület Kerepesi út 15.
Siemens-Schuckert Művek Villamossági Rt. Kábel- és gépgyára
X. kerület Gyömrői út 128.
Horthy Miklós híd
XI. kerület
Budai hídfőnél becsapódások
Szent Gellért szálló
XI. kerület Szent Gellért tér 1.
női gyógyfürdője sérült
Déli vasúti híd budai hídfője
XI. kerület, Budafok
Rombolóbomba-találatok, de forgalom zavartalan
Kopaszi gát
XI. kerület
Rombolóbomba-találatok
Budafoki úti vasúti aluljáró
XI. kerület
Rombolóbomba-találatok, egy része leszakadt
Nádor-kerti vasúti aluljáró
XI. kerület
Rombolóbomba-találatok
XI. kerületi házak
Sok bomba csapódott be
Goldberger Textilgyár Rt.
XI. kerület Budafoki út 107.
Sok találat
Kelenföldi erőmű
XI. kerület Budafoki út 52.
Megrongálódott
Franck Kávészerművek Rt.
XI. kerület Budafoki út 64.
Vágó Rezső Rt. szén- és tüzifa nagykereskedés
XIII. kerület Váci út 120.
Kisdedóvó
XIII. kerület Országbíró u. 12.
vitéz Horthy István Hajóslaktanya
XIII. kerület Népsziget
Telitalálat
Magdolnavárosi pályaudvar
XIII. kerület Balzsam u. 1.
Telitalálat, délelőtt és este is kapott találatot
Ganz és Társa Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt.
XIII. kerület Váci út 204.
Megrongálódott
XIV. kerületi Elöljáróság
XIV. kerület Újvidék u. 6.
épületkár
Hunnia Filmgyár
XIV. kerület Gyarmat u.
Wolfner Gyula és Tsa. Rt. bőrgyár
Újpest, Váci út 17.
Leégett
Csepel, Szt. István u.
2 bomba becsapódott
Mátyásföld
4 ház leégett
Wilde-napló:
„IX 18. hétfő. (…) rögtön szólt a 73. riasztás, 10-től 2-ig tartott. Nagy amerikai bombázás volt, tüzekkel. Siettem haza, villanyos nem járt, rádió nem volt, villanyvilágítás se. Este 7-kor megjavult az áram, de gyengécskén.”
Légoltalom
A Északi vasúti híd támadásánál nagyon sok rombolóbomba hullott Óbudára, Angyalföldre és Újpestre. Újpest akkor nem volt még a főváros része és a vasúti híd, valamint a Tungsram Rt. kivételével nem is volt a területén potenciális stratégiai cél. Éppen ezért az óvóhelyek is ritkábban épültek mint Budapest területén.A település nem számított masszív bombázásokra, de arra sem, hogy jó néhány eltévedt bomba súlyos károkat okoz majd. Ráadásul az amerikaiak ennél a bombázásnál, olyan bombákat is használtak, amelyek képesek voltak az óvóhelyeken menedéket keresőknek is sérülést, vagy halált okozni.
Légifotó, a Hajógyári sziget északi része. Baloldalt az Aquincumi Múzeum feltárásai, tőle jobbra, a Duna-parton a Gázgyár látható. Fenn az Újpesti vasúti híd. A felvétel 1944. április 14-én készült. (Fortepan/Magyar Királyi Honvéd Légierő)
Légifotó. Balra a Hajógyári-sziget északi csúcsa, jobbra a Népsziget és az Újpesti-öböl látszik, keresztben az Újpesti vasúti híd halad. Fenn a Palotai-sziget déli csúcsa van a képen. A budai parton a Gázgyár épületei vannak. A felvétel 1944. április 14-én készült. (Fortepan/Magyar Királyi Honvéd Légierő)